De projecten en tropisch eiland! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu De projecten en tropisch eiland! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

De projecten en tropisch eiland!

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Mei 2013 | Vietnam, Can Tho

Zo dat is weer een tijdje geleden, maar heb het hier ook zo druk met vanalles dus vandaar. Ben nu bij alle vrijwilligersprojecten langs geweest en verder heb ik het nog steeds super naar mijn zin hier!

Ik zal even kort vertellen wat alle projecten inhouden waar ik naar toe ga. Het eerste project vertelde ik al kort over in mijn vorige blog; het gehandicaptenweeshuis. Dit is een van de heftigste projecten, maar daardoor voel je je wel echt 'nuttig' als je daar bent. Zij kijken echt uit naar je komst iedere dag dus dat geeft wel voldoening. Het zijn stuk voor stuk ook geweldige kinderen, sommige wat drukker/brutaler dan andere, maar ze bedoelen het allemaal goed.
Een ander project waar ik heen ga is een weeshuis welke in de bossen aan de rand van Can Tho ligt. Dit is opgezet door een hele lieve vrouw en hier wonen nu 40 kinderen die wees/achtergelaten zijn. Deze worden heel goed opgevoed en gaan in principe ook gewoon naar school. Wij geven hier aan twee groepen Engelse les. De kleuters en pubers van 12-16 jaar. Ze kunnen al relatief goed Engels en het zijn redelijk brave kinderen. Na een uurtje lesgeven gaan we altijd nog met de kleuters spelen een uurtje, wat ook altijd dolle pret is want het zijn allemaal schatjes.
Het derde project waar ik op zit is Hospital. Dit is het ziekenhuis van Can Tho waar vrijwilligers elke dag eten maken. Wij helpen dan met groentes snijden en gaan daarna Engels praten/lesgeven aan een aantal mensen daar. Daarna gaan we eten van het heerlijke vegetarische eten wat ze daar maken en vervolgens gaan we dit ook opscheppen voor de zieken. Dit is dus een totaal ander project, maar ook erg lieve warme mensen en ook erg leuk voor de afwisseling.
Het vierde project waar ik op zit is kindergarten. Dit is dus een peuterspeelzaal waar kinderen naar toe gaan die wel gewoon opgroeien in een gezin. Maar ze vinden het heel belangrijk dat zij ook wat Engels leren, dus komen wij daar een paar keer per week om ze al wat Engelse basiswoordjes te leren. Dit zijn ook erg lieve schattige kinderen, maar omdat het echt pas peuters zijn is het wel moeilijk om ze echt iets te leren. Het niveauverschil is ook redelijk groot dus dat maakt het nog moeilijker, maar zeker een uitdaging!
Het laatste project wat ik nog doe is de pagoda. Het geloof is hier vooral boeddistisch en in deze pagoda vangen ze dus ook weeskinderen op. Dit zijn iets van 30 kleuters die allemaal heel druk zijn en we alleen mee hoeven te spelen. Ze willen allemaal opgetild worden of op je zitten dus dat is een erg goede workout. Lekker chaotisch gaat het er daar aan toe, maar wel lekker ter afwisseling gewoon een leven klimrek te spelen.

Dit waren dus de vijf projecten waar ik nu op zit. Veel met kinderen wat ik erg leuk vind en toch erg afwisselend, wat het zeker heel leuk maakt! Ik vermaak me hier dus nog wel 5/6 weekjes!

Naast het werken doe ik natuurlijk ook nog heel veel leuke andere dingen. We gaan bijna iedere avond uit eten met alle vrijwilligers uit het huis, wat er in principe 8 zijn. Je kunt hier al heerlijk uit eten voor 1 of 2 euro en voor 2 euro heb je een luxe maaltijd incl. een drankje. Dus voor dat geld en met deze hitte ga je dan niet koken natuurlijk ;)

Verder zijn we vorige week zondag dus naar de floating market geweest, de toeristische trekpleister van Can Tho. 's Ochtends om half 6 gingen we in het bootje met vier vrijwilligers om de prachtige zonsopgang te bewonderen. Na een paar uurtjes varen waren we bij de markt. Helaas viel ons dit een beetje tegen, want het bleek een erg rustige dag te zijn. Normaal gesproken varen er 100 boten die allemaal fruit en groenten aan elkaar of aan particulieren verhandelen. Helaas waar een nu maar enkele tientallen bootjes en alleen de echte handelsbootjes en niet de kleinere. Maargoed toch leuk om gezien te hebben. Vervolgens zijn we door een prachtig klein riviertje langs de jungle gevaren en gestopt bij een fruittuin. Hier zagen we al het heerlijke fruit van Vietnam groeien en hebben we ook ons eerste aapje gespot. Ook hebben we natuurlijk geproefd van alle soorten fruit om weer door te varen. Nog een andere floating markt gezien en toen terug gevaren. Op het breedste stuk van de rivier zagen we ineens een bootje vol met Vietnamezen zwaaien naar ons. Dat doen alle Vietnamezen naar blanken dus wij gezellig terug zwaaien. Maar gelukkig had onze gids het wel door, want het bootje was dus aan het zinken! Wij snel erheen gevaren, wat vietnamezen overgestapt en eentje ging zwemmen en toen met een paar net op tijd aan de overkant gekomen voordat het bootje nog maar bestond uit een paar losse stukken hout. Dit was dus wel een hilarisch moment met alle gillende Vietnamezen. Toen we nog een stukje verder vaarden, kwamen we langs een soort caf'e op het water met allemaal Vietnamezen die ons seinden om te komen. Wij daarheen gegaan en dat was een hilarische ervaring. Het was 11 uur 's ochtends maar alle mannen waren al goed dronken. Het was wel een groot feest daar en ze wilden allemaal met mij dansen en op de foto (waarom weet ik niet) dus nu heb ik 100 foto's met vietnamezen. Maar wel een topafsluiter van deze gezellige ochtend met een heerlijk weertje!

Verder ben ik afgelopen weekend naar Phu Quoc geweest. Dit is een tropsich eiland wat links onder Vietnam ligt. Een paar andere vrijwilligers wilden hier al heen dus toen dacht ik, gezellig dat laat ik dan niet aan mij voorbij gaan! Nou daar heb ik zeker geen spijt van. Het was ruim een half uurtje vliegen en toen stonden we al op het eiland. We hadden een prachtig huisje op het strand geboekt, dus dat was echt top. Lekker op het strand gelegen, drankjes gedronken en uit eten geweest. De dag erna zijn we gaan touren met wat scooters op het eiland. Dit was de eerste keer voor mij op een scooter, maar gelukkig geen ongelukken gemaakt ondanks de slechte hobbelwegjes. Naar het mooiste witte strand geweest en daarna nog naar de gevangenis. Hier hebben ze net een museum geopend om de gruwelijke gang van zaken tijdens de Vietnamoorlog te laten zien. Toen was dit eiland namelijk een grote gevangenis waarin voorstanders van het Communisme moesten leiden. Ze hadden het helemaal gereconstrueerd, wat heel heftig was om te zien. Die praktijken die ze daar hadden waren echt ongelofelijk. Om een paar voorbeelden te noemen, mensen in kokend water gooien, in een kooi van 0,5 bij 2 meter pal in de zon dagen en nachten moeten liggen met amper eten of drinken etc etc. Om misselijk van te worden, maar wel indrukwekkend om te zien. De dag erna nog lekker op het strand bijgekomen na 3 dagen weer teruggevlogen en back to work.

Zoals jullie kunnen lezen vermaak ik me nog prima en wil ik zeker nog niet weg! Ik hou jullie snel weer op de hoogte.

Liefs

  • 15 Mei 2013 - 08:00

    Marloe:

    Aah Irene, dit klinkt weer goed! Ik zat me ook oprecht net af te vragen hoe het met je was en toen kwam je bericht! Het lijkt me echt indrukwekkend wat jij daar allemaal ziet, maar het klinkt ook echt super tof en ik ben jaloers! Ben erg benieuwd naar je foto's enzo met verhaal erbij, heb er zin in als je terug bent, maar voor nu niet aan denken en genieten!

  • 15 Mei 2013 - 09:24

    Ome Bertus.:

    Irene,

    Zoals iedere morgen, ben ik recht uit bed naar de computer gehold om te kijken of er een bericht van jou was. En jawel hoor, vandaag had ik beet. Mooie en gruwelijke dingen liggen daar in Vietnam dicht bij elkaar geloof ik. Het is allemaal wel erg interessant. Geniet er nog van.

  • 18 Mei 2013 - 08:20

    Iris:

    Super leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt Irene! Het klinkt ontzettend goed :) Veel plezier met alle kindjes en uitstapjes! Ek ben blij dat wij hier ook een dagje lekker aan het strand kunnen chillen, heb ik nu nog meer zin in ;)

    Liefs, Iris

  • 26 Mei 2013 - 15:50

    Maartje:

    Irene ik lees je tweede verhaaltje nu pas maar het klinkt weer super! Dat je die kindjes zo veel liefde kunt geven past echt helemaal bij jou. Heel veel succes en plezier de komende tijd nog en hou ons vooral op de hoogte van al je avonturen :) Heb je nog meer leuke tripjes in de planning voor de komende tijd? X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 30488

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: