Vietnamese food en life - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Vietnamese food en life - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Vietnamese food en life

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Juni 2013 | Vietnam, Can Tho

Daar ben ik weer, na een korte stilte toch maar weer eens tijd vrijgemaakt voor een verslagje. De afgelopen weken heb ik gewoon lekker gewerkt en de 'echte' vietnamees uitgehangen. Ik heb al het fruit en andere eten uit kunnen testen en heb ook vele mooie binnenweggetjes verkent.

Maar eerst wat over mijn eerste levensbehoefte: Eten! Het eten hier is niet echt pittig op de pepers na af en toe haha. Ze eten hier drie keer per dag warm, om 6 uur om 10 uur en om 4 uur en dit bestaat eigenlijk altijd uit noodles, rijstnoodles of gewoon rijst en ook hebben ze meestal heerlijke sweet potatoes. Zelf heb ik als ontbijt en lunch meestal gewoon boterhammen tenzij ik een project heb waar ik eten krijg. Ze verkopen hier langs de weg ook overal stokbroodjes opla (ei) en pate etc. wat nog over is gebleven van de Franse invloeden. Ook heb ik de gefrituurde en gebarbecuede banaan, kikker, slang en natuurlijk de vietnamese loempia's geprobeerd.
Ze hebben hier natuurlijk ook heel veel soorten fruit waar ik zelfs nog nooit van gehoord of gezien had, maar welke ik natuurlijk wel uit wilde testen. Ondanks dat ik ananas hier toch echt het heerlijkste fruit blijf vinden (zit hier ook nog een cocos smaakje aan) eet ik ook vaak mango of watermeloen. Het kost hier ook echt niks, een gesneden ananas is 25 cent en twee mango's krijg je ook voor 30 cent en een grote watermeloen kost maarliefst 50 cent haha dus daarvoor hoef ik het gelukkig niet te laten! Verder heb ik nog sweetsop, guave, jackfruit, durian, mangosteen, dragonfruit, sapodilla, longan en rambutan op. Waarvan mangosteen toch wel duidelijk het lekkerste was, maar de rest ook wel!

Ook heb ik in mijn vrije uurtjes de mooie weggetjes achter onze wijk verkent, prachtige huisjes langs het water. Ook heb ik regelmatig bij een local tentje koffie gedronken, wat altijd erg leuk is om met die mensen in contact te komen. Dit weekend willen we met alle vrijwilligers naar Vinh Long touren met de scooter om daar een homestay te doen bij een local family.

Ook heb ik vorige week een nieuw project erbij gekregen namelijk charity class 1. Waarbij ik twee keer per week een klas van kinderen van 7-10 jaar en een klas met kinderen van 11-15 jaar Engels geef die uit een arm gezin komen en zelf school niet kunnen betalen. Ik vind het lesgeven nog steeds erg leuk om te doen, vooral bij de iets oudere kinderen omdat je daar echt wel verschil ziet. Bij de kleinere en vooral de peuters is het heel moeilijk omdat je zelf geen Vietnamees kan en ze dus ook niet kan uitleggen wat ze moeten doen of wat de vertaling in het Vietnamees is. Dit is wel lastig, maar ook wel weer een uitdaging en extra leuk als ze dan wel echt iets leren. Morgen krijg ik ook nog een nieuw project charity class 2, welke echt buiten de stad ligt en ik ook les zal geven aan armere kinderen.

Voor het sponsorgeld ben ik nu druk aan het kijken wat ik er nog allemaal mee kan doen. Ik heb Phuong gevraagd of hij voor volgende week een goochelaar kan regelen voor City (het staatweeshuis met (gehandicapte) kinderen). Hopelijk gaat dit lukken, want dat zou wel erg leuk zijn voor ze natuurlijk! Ik ga sowieso ook nog een deel sponsoren aan het ziekenhuis, maar dit wordt gewoon cash en bij hen weet ik zeker dat dit in goede handen terecht komt. Verder heb ik hem gevraagd of hij kan rondvragen wat ik met de rest zou kunnen doen, dus ik ben erg benieuwd.

Hier nog wat leuke weetjes over Vietnam die me de laatste tijd zijn opgevallen!
Wist je dat?
- Iedereen de woonkamer als garage gebruikt en ze dus hun auto/scooter recht in huis rijden?
- Ze hier werkelijk alles op scooters vervoeren? koelkasten, 200 boeken, 4 personen, dieren, supergrote schilderijen, kilo's fruit, palen van 10 meter lang etc.
- Ieder cafe zijn eigen fietsenstalling heeft incl bewaker?
- De jongste zoon voor zijn ouders moet gaan zorgen later
- 22/23 uur 's avonds alles dichtgaat en het leven om 5 uur 's ochtends weer begint?
- Er slechts 3 clubs zijn die tot maarliefst 3 uur open zijn in een stad van 1 miljoen mensen?
- Ze superharde mango's lekkerder vinden dan zachte?
- Vrouwen helemaal ingepakt met handschoenen, sokken en gezichtskapjes naar buiten gaan tegen de zon
- Werkelijk iedereen hier nog steeds onder de indruk is van blanke mensen?
- Spookrijden hier is toegestaan?
- Je in bijna elk cafe gratis koude thee krijgt?
- Ze geen koud bier kennen, dus bier met ijsklontjes drinken?
- Bij hospital ze alles veganistisch koken maar de tofu wel naar vlees smaakt?

En zo kan ik nog 100 dingen verzinnen, die me zijn opgevallen hier. Maar al met al heb ik het nog steeds naar mijn zin, zijn de kinderen nog steeds ontzettend lief en ben ik over anderhalve week al klaar met het vrijwilligerswerk en ga ik reizen door dit prachtige land!

  • 07 Juni 2013 - 13:20

    Ome Bertus:

    Durian, sapodila, longan, rambutan, tofu............allemaal nog nooit van gehoord maar ik geloof direct dat het lekker is. Met de auto direct de huiskamer inrijden lijkt me ook wel een verstandige gewoonte, vooral als het buiten regent of sneeuwt (of sneeuwt het nooit in Vietnam?). Drie keer per dag warm eten is ook zo gek nog niet, slangen, kikkers, enz. En een keer meer of minder spookrijden zal de pret ook niet drukken, begrijp ik. Ik zou bijna naar Vietnam willen emigreren. Maar Irene, ben maar gerust: ik kom niet. Iedere morgen om vijf uur op, bbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

  • 09 Juni 2013 - 12:46

    Papa:

    Gisterenavond je leuke brief met prachtige foto ontvangen. Dank je wel.Toch nog leuk om iets uit de brievenbus te kunnen halen waaruit blijkt dat je dochter zo kan genieten van het helpen van kindjes!
    Geniet nog maar een paar weken want hier is het leven nog steeds jachtig!
    Ook lekker snoepen van het fruit want hier is het minder lekker en veel duurder.
    Succes in de laatste weken en veel plezier met je Tom en je trektocht alleen.
    Papa

  • 11 Juni 2013 - 08:48

    Tuan:

    Hi, hoop dat je mijn donatie al ontvangt.
    Veel plezier verder met de reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 30483

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: