Laatste verslag van onvergetelijke reis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Laatste verslag van onvergetelijke reis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Laatste verslag van onvergetelijke reis!

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 Juli 2013 | Vietnam, Hanoi

Helaas is het einde alweer in zicht van mijn prachtige tijd hier in Vietnam, dus hierbij mijn laatste verslag van deze onvergetelijke reis.

Alweer anderehalve week geleden was ik Nha trang waar ik net gedag had gezegd tegen Tom en mijn reis alleen begon. Ik heb nog een ‘lekkere’ Vietnamese massage genomen, welke hardhandiger bleek dan verwacht en na een hapje en een drankje ben ik de bus weer ingegaan om door te reizen naar Hoi an. Hier kwam ik zaterdagochtend heel vroeg aan en ben ik herenigd met Renee. Zij ging nog even verder slapen terwijl ik de stad al inging. Hoi an staat bekend om zijn tailormade kleding dus moest ik natuurlijk ook wel even wat nieuwe jurkjes scoren. Twee jurkjes laten maken, een hele mooie voor Erik’s bruiloft en nog een andere waar ik minder blij mee was en veel te veel voor betaald had omdat ik dacht dat het vaste prijzen waren en goed materiaal (wat achteraf beide niet waar bleek te zijn). Maargoed daarna nog twee goedkope jurkjes aangeschaft waardoor de balans weer goed was! ‘s Middags nog een heerlijke kookworkshop gedaan met Renee zodat we misschien een keertje in Nederland ook echt Vietnamees kunnen koken. Na heel hard werken (ahum) en vooral heel veel eten door naar het strand waar we nog lekker even in de zee hebben kunnen zwemmen. ‘s Avonds gingen we met een hele groep samen eten en wat drinken op een bootje en na een lange dwaaltocht naar de 10 ct bier bars die uiteindelijk dicht bleken te zijn door naar de Why not bar in Hoi an. Hier kon je voor 3 euro de hele avond goedkope sterke mixdrankjes drinken en hier waren natuurlijk alleen maar kansloze backpackers te vinden dus dat was wel een geslaagde avond!

Dag erna was helaas wat minder, want met die goedkope rotzooi is je kater ook driedubbel zo erg. Dus alleen gelunched en gezwommen in het zwembad met Renee en toen weer de bus in naar Hue. Daar kwam ik rond zes uur aan in het hostel waar ik gelijk kennis maakte met twee leuke Canadese meiden. Met hun en hun tourguide en nog wat Engelsen lekker Vietnamees gegeten en gedronken. Nog even over de nachtmarkt gelopen en toen terug naar het hostel.
Maandag had ik met de twee Canadese meiden fietsen gehuurd om de stad te verkennen en naar de Imperial city te gaan. Een paar uur zwetend rondgelopen om te bekijken hoe ze hier een paar honderd jaar geleden leefden en hoe de emperor zijn macht uitoefende. Daarna wat gegeten en door naar een andere tempel. ‘s Avonds weer uit eten met de tourguide en een Italiaans meisje. Helaas begon het echt superhard te regenen toen we net zaten en met een improvisatie plastic dakje toch snel wat gegeten. Taxi terug naarhet hostel genomen en toen met hele groep backpackers allemaal drankspelletjes gedaan.

Dinsdagochtend op tijd eruit om de bus naar Dong Hoi te pakken. Dit was echt een local busje waarin we met meer dan 20 man gepropt zaten waar in Nederland normaal 9 mensen in gaan, lekker warm dus! En daarnaast was het ook nog pakketservice want er werden ook hele pakketten ingeladen die ergens in de middle of nowhere weer werden afgegeven aan mensen haha. Na 4,5 uur ipv 2,5 uur aangekomen op de bestemming na deze verhitte busrit. Helemaal uitgehongerd tour geboekt en wat gegeten en toen nog een rondje door de stad gelopen wat niet veel voorstelde. ‘s Avonds weer lekker local gegeten en natuurlijk nog genoten van een heerlijke smoothie.

Woensdagochtend was het tijd voor de grootste grotten van de wereld! We gingen met een groep van ongeveer 10 backpackers in het busje naar de grotten. Allereerste de Phong Nha cave waar we met een bootje naartoe en doorheen vaarden. In deze grot was ongeveer 1,5 km van de ruim 20 km open voor toeristen. Daarna terug, een heerlijke lunch gehad en door naar paradise cave welke de langste grot ter wereld is en pas een paar jaar geleden ontdekt. Een maarliefst 31 km lange grot waar ongeveer 1 km van opengesteld was. Heel indrukwekkend omdat deze ook echt heel wijds was, wel honderd meter breed ofzo. Heel wat anders dan wat we tot nu toe gezien hadden en ook wel weer erg indrukwekkend en mooi dat de natuur dit gewoon zelf maakt. ‘s Avonds wat gegeten en toen was het alweer tijd voor de bus naar Hanoi.

Donderdagochtend vroeg kwamen we aan waarna ik gedag heb gezegd tegen de Canadese meiden en naar het hotel van twee andere vrijwilligers (Stephanie en Cecile) ben gegaan om daar me even op te frissen, te ontbijten en bij te slapen. Toen zij ook boven water waren hebben we een wandelroute door het old quarter gedaan waar we weer vanalles hebben gezien. Van marktjes tot lokale winkeltjes tot stadpoorten, cafeetjes etc. Na een lange hete wandeling terug naar het hotel om onze spullen te pakken voor Sapa! Nog wat gegeten en toen stond de taxi voor ons klaar die ons naar de trein bracht. Eenmaal in de trein, biertje gedronken en genoten van een heerlijke nachtrust. Rond zes uur kwamen we aan in Lao Cai waarna we met een busje naar Sapa gebracht werden. Hier ontbeten in het hotel en toen was het tijd voor de eerste trekking.

Met een groep van ongeveer 12 toeristen en een halve minority dorpje een prachtige hike gedaan door de rijstvelden. Wauw wat is dat mooi joh, zoveel rijstvelden, gewoon overal waar je keek! En met de prachtige bergen, zon en beetje bewolking om de bergen was dit echt adembenemend. Na vele glibberige paadjes, waar we de hulp van de lieve minority people goed konden gebruiken uiteindelijk aangekomen bij onze prachtige lunchplek. Heerlijk gelunched en toen door naar de homestay. Daar hebben we met iets van 13 leuke backpackers gekletst, gegeten en gedronken waarna we toe waren aan ons heerlijk warme bedje in het ‘huis’ van een lokale familie.
‘s Ochtends zorgde het pannenkoekenontbijt voor een goede bodem voor de volgende hike. Deze was nog glibberiger aangezien het geregend had ‘s nachts maar door ons vast te klampen aan de bamboebomen is het toch gelukt om bij de prachtige waterval te komen. Doorgelopen naar de lunchplek waarna we eigenlijk met het busje naar het hotel werden gebracht. Maar Stephanie, Cecile en ik hadden eigenlijk nog energie genoeg en hadden nog niet genoeg gehad van het uitzicht, dus zijn we 9 km bergopwaarts terug gelopen naar huis door de prachtige omgeving. Waarna we toch wel begrepen waarom dit niet standaard in het programma zat haha. Dus na een heerlijk diner vonden we toch wel dat we een massage hadden verdiend. Heerlijk genoten van deze zachte massage en toen via de nachtmarkt nog bij een cafeetje wat gedronken.

Zondagochtend stond de laatste trek op het programma welke gelukkig niet zo ver was aangezien het de hele dag regende en we dus niet echt konden genieten van het uitzicht en de waterval. Op de terugweg wel heel veel souvenirs kunnen shoppen, want van die mooie handgemaakte tassen en accesoires hadden ze genoeg! Nog lekker op het terras gezeten, gegeten en toen was het helaas goodbye prachtig Sapa. (Als je ooit in de buurt bent, ga er zeker heen is echt de moeite waard!).
Met de nachtbus maandagochtend in Hanoi aangekomen waarna we weer in het hotel opgefrist hadden en toen door de hete stad gestruind naar de temple of literature. Verder vooral veel terrasjes gepakt aangezien het weer echt te heet was en ‘s middags ook nog naar de water puppet show geweest. Een typisch Vietnamese show, waarin zoals je al kunt raden mensen poppetjes op het water laten dansen met mooie muziek wat uiteindelijk een beetje de Vietnamese geschiedenis verteld. Wel grappig om gezien te hebben dus. Daarna wat gegeten en gedronken met twee Engelse kerels die we in Sapa hadden leren kennen en daarna nog met z’n allen de hangover 3 gekeken in hun hostel.

Vanochtend was het byebye Stephanie en Cecile want zij ging nog lekker een paar daagjes naar Ha Long bay waar ik helaas geen tijd meer voor had. Dus vandaag lekker een dagje voor mezelf gehad om te relaxen. Morgen vlieg ik terug naar HCMC waarna ik donderdagochtend samen met Renee terug zal vliegen naar Nederland…
Ik heb hier een geweldig onvergetelijke tijd gehad en vond het qua tijd ook echt perfect. Zeven weken genoten van vrijwilligerswerk en daarna nog drie weken heel veel leuke dingen gezien en gedaan en nu ben ik wel weer toe aan lekker Hollands eten en om iedereen weer te zien! Twee daagjes Nederland en dan staat mijn volgende reisje naar Valencia met het dispuut alweer op de planning dus vervelen zal ik me niet!

Thanks voor het lezen van mijn blog en voor de donaties aan de projecten! Op mijn volgende reis zal ik jullie weer op de hoogte houden.

Liefs Irene

  • 09 Juli 2013 - 13:20

    Marloe:

    Klinkt weer lekker Irene! Veel mooie dingen, veel lekker eten en drinken haha. Ik heb er wel echt zin in dat je weer naar huis komt, dan wil ik alle foto's zien en verhalen nog een keer horen :). Geniet nog van je laatste dag(en) en een goede reis alvast, xx

  • 09 Juli 2013 - 16:16

    Ome Bertus:

    Nou Irene je zult wel een enorm goede conditie hebben door al dat rondtrekken en dan nog een keer extra 9 km. bergopwaarts. Fijn dat je zo genoten hebt. Goede reis naar huis en tot ziens.

  • 09 Juli 2013 - 22:55

    Margo:

    Yes, bijna terug!!! Moeten snel daten en wil je jurk zjen!! Heb er zin in!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 30481

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: