Homestay, donaties, vakantie, afscheid en reizen! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Homestay, donaties, vakantie, afscheid en reizen! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Homestay, donaties, vakantie, afscheid en reizen!

Blijf op de hoogte en volg Irene

21 Juni 2013 | Vietnam, Can Tho

Wow wat een drukke laatste weken waren dit zeg! Vorig weekend gingen we met alle vrijwilligers een homestay doen in Vinh Long een plaatsje ruim 30 km van Can Tho vandaan. Scooters gehuurd en op naar onze eindbestemming! Het was heerlijk weer, dus we waren er zo. Toen we daar aankwamen moesten we nog op zoek naar een homestay, maar toen we aan de kant van de weg stonden om te kijken waar we heen wilden kwam er een man naar ons toe die een homestay aanbood. Eerst een beetje achterdochtig, maar toen hij de naam en website gaf, bleek dat dat de homestay was die we in de lonely planet het leukste vonden! Dus meegegaan en na een tochtje met het pontje naar het eiland, waren we aangekomen bij het huis. Helaas niet echt een echte homestay meer aangezien het waarschijnlijk erg populair is geworden door de lonely planet maar toch erg leuk! Echt superlekker gegeten (elephant fish, fresh springrolls etc.) en daarna met de Franse gasten gekingsd in de heerlijke hangmatten. De dag erna in het stadje op de markt gegeten en toen via een hele mooie local weg met mij als navigator teruggereden. Echt een heerlijk weekendje dus!

Verder had ik aan de lieve vrouw uit het weeshuis gevraagd of zij nog een goede bestemming had voor de 200 euro die ik nog wilde doneren aan haar project. En dat had ze zeker! Ze gingen namelijk afgelopen week voor het eerst op vakantie met het hele weeshuis (40 kids), wat gesponsord was door een Parijse school. Echter miste ze nog 200 euro in de begroting dus die zou ik perfect kunnen aanvullen en dan mocht ik ook nog mee! Echt een superleuke en goede bestemming naar mijn idee, dus dat heb ik gedoneerd. Dinsdag had ik nog projecten en dinsdagnacht om half 4 werd ik opgehaald met de bus. We gingen eerst naar de dierentuin in HCMC. Dit vonden de kinderen echt geweldig, dus dat was echt mooi om te zien hoe ze genoten. Daarna naar Vung Tau, een strandplaatsje in de buurt van HCMC. Daar naar het strand geweest en dat vond iedereen ook leuk om voor sommige voor het eerst te zien. 's Avonds gegeten bij de nonnen waar we ook sliepen. Toen moesten de kleintjes naar bed en ging ik nog met de oudere kinderen naar het strand, daar als een malle gerend met tikkertje en na een heerlijke strandwandeling op tijd naar bed na deze geweldige maar erg vermoeiende dag. De dag erna zat ik om 7 uur aan het ontbijt terwijl de rest van de kinderen al lang op waren. Met zijn allen de berg op geklommen en aan de hand van beelden vertelde de lieve vrouw het scheppingsverhaal aan alle kinderen. Daarna was het tijd voor het pretpark! Met de kabelbaan de berg op en toen was het feest voor alle kids. Echt een heel luxe pretpark met voor alle kinderen wel wat te doen. Na de paardenshow, apenshow, hondenshow, draaimolen, ballenbak, schip, karts, bootjes, 5d film etcetc was het tijd om te gaan. Heerlijk gelunched en toen naar de zee met zijn allen! Wauw wat kunnen die kinderen gillen joh, ze vonden het echt geweldig en konden er maar niet genoeg van krijgen echt prachtig om te zien. Avondgegeten en toen weer met de oudere kinderen naar het strand, weer vele spelletjes gedaan wat gedronken en toen was ik weer helemaal kapot van de onvergetelijke dag. Vrijdag nog een bergbeklimming gedaan met een prachtig uitzicht en toen nog even de zee in met iedereen. Toen was het helaas weer tijd om te gaan, maar dit is zeker een weekendje die ik nooit zal vergeten. Alle kinderen waren zo lief en braaf, dat is gewoon niet voor te stellen. Ik heb zoveel respect voor deze vrouw hoe ze de kinderen zo heeft kunnen opvoeden! Daar kan echt bijna niemand tegenop denk ik. De grote hielpen de kleintjes en niemand heeft heel het weekend gezeurd om eten, drinken, moeheid of iets anders. Ook alleen de twee allerkleinsten hebben gehuild, wat bijna onmogelijk lijkt met een groep van 40 kinderen. Echt gewoon geweldig, onvergetelijk en zo'n geluk dat ik dit mocht meemaken.

Zaterdag was het gewoon weer werkdag en heb ik bij charity class 2 (de 25 arme kinderen van alle leeftijden die buiten de stad wonen) eten uitgedeeld met een deel van het sponsorgeld. Dit vonden ze natuurlijk erg leuk en lekker dus dat was weer een mooie besteding van het sponsorgeld.

Daarna gelijk door met de bus naar HCMC want daar kwam Tom (mijn broer) aan vanuit Hongkong! Lekker wat gegeten en cocktails gedronken en toen was het alweer 2 uur dus tijd om te gaan slapen. De dag erna scootertjes gehuurd en met zijn tweeen naar een nationaal park gereden 70 km buiten HCMC. Naar Monkey island met heel veel aapjes die overal losliepen en krokodillen in het water. Helaas konden we niet met de speedboot naar een andere plek omdat het eb was maar toch een erg leuke dag gehad! Dit voelde dus al een beetje als het begin van mijn reis, waar ik ook naar uitkijk.
's Avonds kwamen nog twee andere vrijwilligers naar HCMC, samen wat gedronken en gegeten en de dag erna met zijn allen naar de Cu chi tunnels geweest! Dit zijn hele smalle tunnels van 200 km lang, waar mensen zich dagen in verscholen tijdens de oorlog. Erg interessant om te horen hoe het ging en om ook zelf zo'n tunnel in te gaan.

Dinsdag alweer mijn één na laatste werkdagje. 's Ochtends voor het laatst naar de pagoda en gedag gezegd tegen alle lieverds daar. Daarna gelijk door naar Thien an (weeshuis van lieve vrouw) om daar gedag te zeggen tegen alle kids en die lieve vrouw. Vastgelegd dat ik dit project de komende jaren ook financieel wil sponsoren en daarna hadden alle kinderen een liedje gezongen voor mij en een knuffel gegeven. Vond dit wel het moeilijkste project om weg te gaan, omdat ik hier toch de beste band met alle kids had.
's Middags door naar het gehandicapten weeshuis en daar aan het eind van de dag lekker eten en drinken voor alle kinderen geregeld met een deel van het sponsorgeld. Nou daar hebben ze allemaal heel erg van genoten en ook de begeleiders waren heel dankbaar, dus een mooie afsluiting.
's Avonds kwam Tom aan in Can Tho en hebben we een heerlijk afscheidsdiner gehad met heel het huis en daarna nog een drankje gedaan op mijn laatste avond.

Woensdagochtend was het dan echt zover: Mijn laatste werkdagje. Tom ging mee naar charity class 1, waar ik voor het laatst een Engels lesje heb gegeven en ook weer eten had geregeld om aan deze arme kinderen te geven. Erg leuk om zo overal af te sluiten!
's Middags was mijn laatste project hospital, daar weer lekker gewerkt en natuurlijk heerlijk gegeten en toen afscheid genomen van Phuong en Chau onze Vietnamese vrienden. Daarna moest ik nog turbo mijn backpack inpakken en was het echt tijd om afscheid te nemen van de vrijwilligers en Can Tho. Raar, maar heb het heel goed kunnen afsluiten en zeven weken was ook een perfecte tijd om dit te doen vond ik. Ik heb erg genoten van alle projecten en heb heel veel leuke mensen ontmoet en ook vele mooie herinneringen die ik mee naar Nederland kan nemen gelukkig!

Toen was het tijd voor het begin van mijn drie weken reizen, de eerste week met Tom en daarna alleen. Om 7 uur 's avonds de bus gepakt naar HCMC en toen via Phnomh Penh 25 uur later aangekomen in Siem Reap. Kleine vertraging van 8 uur maargoed, we zijn er gekomen! Vanochtend om half 5 uit de veren om naar Angkor Wat te gaan met de tuktuk. Hoopte een zonsopgang te zien maar helaas was het bewolkt ;). In 7 uur heel veel prachtige tempels gezien en het was toch nog erg warm en zonnig geworden uiteindelijk. Was wel echt heel mooi en indrukwekkend, omdat het zo groot, oud en door mensen gemaakt is. Zeker de lange busreis waard dus! Morgen naar Phnomh Penh terug om naar de killing fields te gaan en dan terug naar Vietnam om daar nog een paar dagen een easy riders tour te doen door de binnenlanden en dan vertrekt Tom alweer en zal ik alleen doorreizen naar het midden en noorden.
Ik heb er zin in en ben benieuwd wat me nog meer allemaal te wachten staat!

  • 21 Juni 2013 - 09:59

    Susannetje :):

    lieve schat, geniet ontzettend veel van je reis! En kom daarna maar weer veilig terug naar Wageningen :) Xxxx

  • 21 Juni 2013 - 10:07

    Floor:

    Hoi Irene,

    Wat een leuk verslag! fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad en dat je het gedoneerde geld zo goed hebt kunnen besteden. Fijn dat Tom er nu ook is! Geniet van het reizen, en dan zien we je over een paar weekjes weer heel huids terug in nederland!

  • 21 Juni 2013 - 12:19

    Ome Bertus.:

    Hallo Irene en Tom,
    Wat genieten jullie daar! Irene heeft in de hangmatten gekingsd. Ik heb geen flauw idee wat het is. Misschien zou ik het ook wel eens willen doen, maar dan moet het wel een heel sterke hangmat zijn.
    En je hebt weer overal lekker gegeten en ben je toch nog door zo'n smalle tunnel gekropen?
    Dat afscheid nemen lijkt me wel moeilijk maar je hebt goed werk gedaan en ervan genoten. Wat wil je nog meer. Nog een fijn slot van je Azië avontuur en Tom ook nog een fijne vakantie. Heel veel groeten.

  • 21 Juni 2013 - 12:52

    Myrthe Buijs:

    Hoi Irene,
    Ik kwam bij je reisverslagen terecht via je broer Tom, die ik ken van de roeivereniging. Ik ga samen met mijn vriend een half jaar in Ho Chi Minh stad wonen. Hij gaat daar werken, en ik probeer mijn werk als freelance schrijver zo veel mogelijk voort te zetten. Maar ik zou graag ook vrijwilligerswerk gaan doen.
    Heb je nog tips over hoe ik bij een betrouwbare vrijwilligersorganisatie terecht kom? Hoe heb jij er één gevonden? En weet je misschien of die ook in Ho Chi Minh stad actief zijn?
    Groeten,
    Myrthe

  • 21 Juni 2013 - 19:48

    Tuan:

    Hi Myrthe Buijs

    Ik heb begrepen dat u graag vrijwillig werk doe, heel erg lief. Wat ik u kan aanraden is dat u eerst begint met Vietnamese studenten, die 's avond rondlopen in het park (naast backpackers straat in Saigon).
    Ze willen touristen ,die daar rondlopen, aanspreken om engels te beoefenen. Als u daarloopt, zal u zeker aangesproken worden. Zo komt u snel in contact met de jeugd daar en verdere netwerk uitbreiden.
    Een gratis dagtourgids met Saigonhotspots (met studenten) is ook aan te raden.

    Mvgs

  • 26 Juni 2013 - 12:32

    Irene:

    Hoi Tuan en Myrthe,

    Ik heb uw donatie ontvangen en kunnen doneren Tuan, nog bedankt daarvoor!
    Heel leuk dat je naar Vietnam gaat en vrijwilligerswerk is zeker een aanrader! Ik heb zelf via vrijwilligwereldwijd mijn vrijwilligerswerk gedaan, maar deze zitten helaas alleen in Can Tho. Ik heb nog een beetje rondgevraagd, maar niemand wist hoe dit in HCM zat helaas. Als ik tijdens mijn reis nog wat hoor zal ik het je laten weten en anders in ieder geval heel veel plezier in Vietnam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 30487

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: