Eerste volle topweek reizen! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Eerste volle topweek reizen! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Eerste volle topweek reizen!

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Juni 2013 | Vietnam, Nha Trang

Pas een weekje later, maar zoveel leuke en interessante dingen gedaan de afgelopen week!

We zijn vrijdagmiddag nog naar een handwerkplaats gegaan waar gehandicapten allerlei mooie dingen maken, zoals schilderijen, kleding, beeldjes etc. Typische aziatische dingen dus was wel leuk om te zien hoe ze dat allemaal maken. Wat een geduld moet je daarvoor hebben joh, niks voor mij! Daarna lekker uit eten geweest en nog over de markt gelopen.
Zaterdagochtend weer om 7 uur de bus naar Phnomh Penh gepakt om daar een korte tussenstop te maken. Gelijk toen we aankwamen zijn we met de tuktuk naar de killerfields gegaan. Dit is een soort Auschwitz waar de rode khmer tijdens de oorlog in de jaren 70 mensen heenstuurden en iedere nacht stuk voor stuk vermoorden. Er was bijna niks meer van te zien maar met de audioguide kreeg je wel echt een goede impressie wat voor een zieke dingen daar zijn gebeurd tijdens de oorlog. Bij deze killerfield zijn toendertijd 17.000 mensen vermoord, maar in het totaal zijn er tijdens die oorlog ongeveer 2 miljoen mensen vermoord wat een kwart van de bevolking was! Ze werden daarnaast ook niet met kogels vermoord want dat was te duur maar met alles wat ze maar konden verzinnen (lees bijlen, boomtakken, messen etc). Hele families werden vermoord, puur omdat ze slim waren of opstandig of gewoon omdat het kon. Zelfs de baby's werden vermoord door ze tegen de killertree te slaan waar later nog kinderhersens zijn gevonden. Ze hebben naderhand heel veel schedels en botten gevonden en deze in een heel mooi monument gezet maar nog steeds komen er elke dag wel mensenresten boven de grond uit. Echt een van de indrukwekkendste dingen die ik ooit heb gezien en gehoord, zo onmenselijk gewoon...
Daarna door naar de gevangenis waar ze voordat ze naar de killerfields moesten zaten. Hier werden ze gemarteld om bekentenissen af te leggen dat ze inderdaad slechte plannen hadden en ook familie en kennissen aan te geven. Ook al hadden ze niks gedaan en hun familie ook niet, door het gemartel werden er heel veel vervalste bekentenissen gedaan om maar van de pijn af te zijn. Deze gevangenis hebben uiteindelijk 7 mensen overleefd, welke mensen nog steeds trauma's hebben natuurlijk. Ook de bewaarders wilden vaak niet meedoen met de martelpraktijken, maar deden zij dit niet dan werden ze zelf gemarteld dus ze hadden weinig keus. Echt een gestoorde oorlog dus, waarin gewoon een kwart van de eigen bevolking in een paar jaar vermoord is door een paar zieke geesten.
Maargoed gelukkig is het voorbij en hebben de mensen weer wat kunnen opbouwen.

Zondagochtend weer vroeg de bus gepakt, want er stond weer een volle reis op het programma. Van Phnomh Penh naar HCMC en toen door naar Dalat waar we na een reis van 16 uur aankwamen.
Maandagochtend hadden we een hike gepland door de prachtige bergen van Dalat. Samen met een gids de zwaarste hike gedaan, want de familie van Rijsewijk moet natuurlijk altijd voor het moeilijkste gaan haha. Flinke tocht van 6 uur met echt superstijle dalingen en beklimmingen maar zeker de moeite waard. Prachtige omgeving, koffieplantages, watervallen, enge bruggetjes etc. Weer een geslaagde dag dus.

Dinsdagochtend was het dan zover: We gingen op de easy riders tour waar we veel goede verhalen over hadden gehoord. Bij twee local gidsen achter op de motor om in drie dagen van Dalat via Buon Ma Thuot in Nha trang aan te komen. Dinsdag echt al superveel gezien! Begonnen met het crazy house in Dalat wat inderdaad echt een heel gek huis/hotel was een beetje efteling achtig maar dan woonden er echt mensen. Daarna door naar de bloementelers, rijstwijn producent en koffieplantages. We hebben natuurlijk ook de beste koffie van de wereld die door whizzels gemaakt worden geproefd. Helaas proefde ik als echte koffiekenner niet echt verschil haha.
Daarna door naar de zijdefabriek waar we zagen hoe ze van larve, coco, draad uiteindelijk prachtige kleding maken. Erg interessant om te zien waar onze kleding vandaan komt. Toen via prachtige weggetjes door de bergen naar de elephant waterfall, erg grote en mooie waterval om te zien. De happy budda gezien en toen heerlijk vietnamees gelunched. Wat inhoud: Rijst met allerlei soorten groente, vlees en visgerechten welke je met zijn allen deelt. Daarna door naar een van de vele minority villages van Vietnam. Echt heerlijk ouderwets hoe deze mensen leven. Ze leven in zelfgemaakte houten huisjes en de mannen zitten de hele dag lekker rijstewijn te drinken of te werken op het land en de vrouwen en kinderen doen de rest. Het hele dorp deelt alles met elkaar en is echt een gemeenschap. Heel leuk om hier meer over te weten te komen. Door naar een local marktje en toen naar de rambutan boomgaard waar we ze zelf mochten plukken en eten! Via vele rijstvelden en langs floating villages door naar Laklake gereden waar de eindbestemming van deze drukke maar superleuke en interessante eerste dag was!
Woensdag begonnen met een olifantentocht, want dit was een van de twee plekken waar ze nog olifanten hadden in vietnam. Door het water gegaan, dus dat kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen! Daarna via een andere minority village en vele andere plantages door naar een hele grote massieve waterval waar we gingen zwemmen. Echt heerlijke afkoeling en echt supervet. We konden namelijk achter de waterval klimmen en dat was zo gaaf om het geluid van dat kletterende water te horen en zien. Natuurlijk ook nog even eronder gestaan, echt heerlijke massage ahum ;)
Nog heel veel over het land en de stad gehoord en toen in Buon ma Thuot geeindigd.

Donderdagochtend weer vroeg op pad want we hadden meer dan 200 km af te leggen en wilden ook nog even van het strand kunnen genieten in Nha Trang. Vooral veel op de motor gezeten, maar ook nog rijstpapier gemaakt, cashewnoten en peperplantages gezien, rubberbomen, houtsnijderen etc. Rond twee uur kwamen we na drie topdagen aan in Nha trang waar we nog even van de zee hebben kunnen genieten om 's avonds heerlijk te eten en daarna na een hele lange tijd weer te partyen! Waren toevallig ook nog twee andere vrijwilligers net aangekomen dus samen de bar helemaal op zijn kop gezet: Topavond!

Vanochtend weer vroeg eruit na een korte nacht om maar lekker in het ritme te blijven. Met een speedboot naar een paar eilandjes verder gevaren en daar gesnorkeld. Naast heerlijk zout zeewater proeven, ook heel mooi koraal en vissen, dus dat was ook zeker de moeite waard en erg leuk om een keer gedaan en gezien te hebben!
Toen met de speedboot terug en toen was het tijd om gedag te zeggen tegen Tom! Een erg leuke en geslaagde tijd gehad samen, maar nu toch verder alleen reizen. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, maar ik heb morgen al een leuke tussenstop in Hoi An om daar een dagje met Renee te chillen en partyen! Daarna door naar Hue, national park, Sapa en Hanoi en als het goed is sta ik dan over alweer twee weken op de Nederlandse bodem!

Ciaoooooooooo

Ps thanks alle sponsors voor het doneren van geld. Ik heb alles kunnen besteden aan eten voor de arme en gehandicapte kinderen, piano en vakantie voor het weeshuis en aan het charity ziekenhuis. Ze waren er allemaal heel blij mee en dankbaar voor :)

• 28 Juni 2013 - 11:48

Ome Bertus:

Heb ik het goed begrepen dat jullie drie dagen naar Cambodja zijn geweest en toen weer terug naar Vietnam? Het lijkt me allemaal prachtig. En sta je geen doodsangsten uit achter op zo'n motor of rijden ze fatsoenlijk? Eigenlijk zou ik ook eens moeten gaan kijken. Jij zou dan een goede gids zijn (maar dan moet je eerst nog een diploma gaan halen voor bejaardenverzorgster). Nog een heel fijn verblijf in Azië en bedankt voor je lange verslagen. Ik geniet er iedere keer van.

• 28 Juni 2013 - 17:38

Marloe:

Klinkt weer heerlijk Irene! Geniet er nog van, als je terug bent moeten we snel afspreken, mis je maat, xx

• 28 Juni 2013 - 19:27

Margo:

Gaaf!! Heerlijke week!! Jaloers!!!

• 30 Juni 2013 - 13:32

Marit:

Wauw Irene, supergaaf wat je allemaal doet!