Dagje weg project, uitgaansleven en 1ste donatie! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Dagje weg project, uitgaansleven en 1ste donatie! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Dagje weg project, uitgaansleven en 1ste donatie!

Blijf op de hoogte en volg Irene

27 Mei 2013 | Vietnam, Can Tho

Alweer bijna twee weken verder, dus alweer bijna een maand weg uit het koude Nederland, de tijd vliegt echt voorbij!

Ik zal beginnen met een beetje vertellen hoe een 'normale' dag er hier aan toe gaat. Meestal sta ik rond 7 uur op om te douchen, ontbijten en dan rond 7.40 naar de projecten te fietsen die meestal om 8 uur beginnen. Het leven hier is dan al in volle gang want mensen staan hier om 5/6 uur op en het leven stopt hier om ongeveer 11 uur 's avonds helemaal.
De meeste projecten zijn 2 uur waarvan een uur lesgeven en een uur spelen. Rond tien uur fietsen we terug naar huis of gaan we even boodschappen doen bij de vele kraampjes langs de weg en/of de supermarkt. Rond 11 uur zijn we thuis en dan hebben we even tijd om te douchen, wassen, naar een internetcafe te gaan etc. Daarna natuurlijk lunch met een bruine boterham met kaas, want dat hebben ze hier gewoon en dan is het tijd om ons voor te bereiden voor de eventuele les van de namiddag. Die projecten beginnen meestal om 14 uur dus tijd genoeg. Rond 16/17 uur zijn de meeste projecten klaar en kunnen we naar huis om even te relaxen om rond 19 uur met z'n allen ergens een leuk restaurantje te zoeken. Je hebt hier namelijk al voor 2 euro een heerlijk hoofdgerecht en met een drankje erbij heb je voor nog geen 3 euro een heerlijk diner, ongelofelijk! Daarna gaan we soms nog ergens een sinh to (soort smoothie) of cocktail doen om vervolgens naar huis te gaan, de les voor te bereiden en rond 23/24 uur naar bed te gaan. Een lekker regelmatig leven dus, maar met deze hitte is dat ook wel fijn dat je niet teveel hoeft.

Nou nu even vertellen wat ik de afgelopen weken heb gedaan, want ik heb namelijk het ,' uitgaansleven' van Can Tho kunnen verkennen. Ook al wonen er ongeveer 1 miljoen mensen, dat is helaas niet te zien aan het nachtleven. Vorige week hadden we met het huis, een oud vrijwilliger en wat Vietnamese vrienden een echt typisch Vietnamese stapavond gepland. Deze begon met dineren, met daarna natuurlijk karaoke. Dit was echt hilarisch en supergezellig en iedereen heeft weer van mijn prachtige zangkunsten kunnen genieten haha. Daarna zijn we nog met een paar naar een club geweest maar dit stelde helaas niet heel veel voor. Er stonden nog geen 100 vietnamezen in groepjes aan een tafeltje, maargoed wij hebben natuurlijk wel even onze Europese danskunsten laten zien en toen kwamen er toch wat meer Vietnamezen de dansvloer op. Het was echt een supergeslaagde avond, maar mijn conclusie is toch wel dat het uitgaansleven van Nederland een stukkie beter is!

Vorige week zondag hadden de twee Belgische meiden uit het huis een dagje uit geregeld voor de kinderen van City (het project met de vier (gehandicapte) groepen). Zij gaan zelden/nooit echt weg uit het gebouw, dus dat was echt een droomdag voor deze kinderen! Toen het busje ons op kwam halen met de supergelukkige kinderen die helemaal uit hun dak gingen en helemaal ontdaan waren van de wereld om zich heen, moest ik dan ook een traantje laten. Het was echt zo mooi om te zien hoe blij ze waren!
De kleuters waren allemaal mee en een paar grotere die lichtelijk gehandicapt zijn gingen mee. Met meer dan 20 in een busje gepropt en toen op weg naar de soort van dierentuin. Krokodillen gevoerd, varkensrace em aapjesshow gezien (wat de kinderen heel leuk vonden maar ik wat minder aangezien ze echt onapelijke dingen deden). Maar het hoogtepunt waren toch wel de schommels en ballenbak. Ook nog heerlijk gegeten met zijn allen en toen was de onvergetelijke morgen voor de kids weer voorbij. Maar dit was zeker de moeite waard en de schatjes hebben volgens mij van elke minuut genoten, dus superiniatief van de Belgische meiden!

Ook heb ik mijn eerste 100 euro gedoneerd aan het project met wees/achtergelaten kinderen in het tehuis van die geweldige vrouw. Samen met Manon en Denise (twee andere vrijwilligers) hebben we een keyboard gekocht zodat de kinderen ook muziekles kunnen krijgen. Superbedankt voor de donaties en ik ga nog voor de rest van het bedrag kijken wat ik daarmee kan doen!

Verder nog poging tot shoppen gedaan deze week, maar de mode hier loopt nog een beetje achter en is echt meestal van die vieze zweetstof gemaakt, dus helaas pas een wijde gekleurde broek gekocht. Ook heb ik slang 'gegeten', wat zo hard en taai was als plastic en binnenin zal alleen maar ader en kraakbeen dus na 1 mm had ik het opgegeven. Daarnaast heb ik weer genoten van echt een heerlijke massage.

Helaas heb ik dit weekend afscheid moeten nemen van twee vrijwilligers Manon en Denise, welke wel een beetje de maatjes in huis waren. We hebben dit wel goed afgesloten met twee heerlijke diners en een goed feestje met heel veel rijstwijn ;).Daarnaast vertrekken volgend weekend maarliefst weer 4 vrijwilligers dus ik hoop dat er deze week weer leuke vervangers voor in de plaats komen!

Ik ben nu ook al een beetje begonnen met het globaal plannen van mijn reis en vooral voor de eerste week met Tom (mijn broer) hebben we al veel leuke plannen! Ik ben namelijk al op de helft van de projecten en over ruim drie weken begint mijn reis al. Ik mis Nederland eigenlijk nog helemaal niet en om jullie nog jaloerser te maken: Ik ga zo weer lekker verder bakken aan het zwembad met palmbomen en 30 graden!

Liefssss

  • 27 Mei 2013 - 10:45

    Tuan:

    Beste,

    Ik ben een Vietnamese nederlander.
    Ik wil 100 euro aan die kinderen doneren. Kan ik het via jou doen ? je mag weten wat je daarmee willen doen. Laat mij weten, als het kan, liefs via Nederlands bank onderling, dan maak ik het over.

    Mvgs

  • 27 Mei 2013 - 13:02

    Ome Bertus:

    Ik vond het interessant om te lezen hoe je dagindeling eruit ziet. Dan krijg je een beetje een idee wat je daar doet. Het is fijn dat je die gehandicapte kinderen blij kunt maken. Het lijkt me allemaal prachtig.
    Ga zo door.

  • 29 Mei 2013 - 11:29

    Maartje:

    Super chick! Haha die slang klinkt goed, 'aders en kraakbeen'... hmmmm...

  • 29 Mei 2013 - 16:35

    Irene:

    Beste Tuan,

    Hartstikke aardig dat u wat wil doneren voor al de lieve kinderen. Ik zal zeker zorgen dat dit bij een van deze projecten terecht zal komen. Mijn rekeningnummer is 1211.30.479 tnv Irene van Rijsewijk, als u het daar naar overmaakt zal ik gaan kijken waar ik het in wil investeren en laten weten wat ik met o.a. uw geld gedaan heb.

    Groetjes Irene

  • 30 Mei 2013 - 00:33

    Tuan:

    Hi irene,

    Bedankt dat je mij en die kinderen helpt. Ik heb zojust geld overgemaakt.
    Ik vind beetje genant dat ik op deze manier doe, maar ik weet zeker dat dit direkt bij de kinderen komt.
    Je hoeft geen u te zeggen, of ben je beetje aziaat geworden ? :-)
    Prettig reis verder...kijk uit voor de bekende scams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 30482

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: