Aankomst in Vietnam: Geweldig land en werk - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Aankomst in Vietnam: Geweldig land en werk - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Aankomst in Vietnam: Geweldig land en werk

Blijf op de hoogte en volg Irene

05 Mei 2013 | Vietnam, Can Tho

Daar ben ik dan, de eerste keer van mijn leven in Azie wat me tot nu toe nog super bevalt. De reis via Moskou ging goed, dus donderdagochtend na een reis van 17 uur veilig aangekomen in HCMC/Saigon. Opgehaald door een taxi en toen even in het hotel nog geslapen aangezien de nacht in het vliegtuig me geen slaap had gegeven. Om 14 uur de stad in gegaan om toch wat sightseeing te doen. Wat een heeeeeerlijk land en lieve mensen, ik had er gelijk alle vertrouwen in dat ik me deze 2,5 maanden wel gâ vermaken! Eerst naar het oorlogs museum geweest, omdat dêz natuurlijk pas recent is geeindigd en je nog steeds veel nasleep erover hoort. Het museum bestond vooral uit foto's van alles tijdens en na de oorlog. Dit was natuurlijk heel indrukwekkend om te zien en vooooral de agent orange (het gif wat de amerikanen in de grond hebben gestopt toendertijd) vond ik heel indrukwekkend. Toen had je daardoor heel veel dood land maar nu worden er nog steeds veel gehandicapten geboren, omdat ouders onbewust van dat vergiftigde land hebben gegeten.
Daarna toch maar met een van de vele tuktuk rijders meegegaan. Lekkere chaos dat verkeer met als ênige regel: auto's gaan voor. Maar met 100en scooters van vier kanten is dat een redelijk minimale regel. Maargoed đaardoor let wel iedereen extra goed op. Naar wat boeddhistische pagoda's geweest, chinatown en naar een market. Erg aardige man, maar uiteraard opgelicht met 1 nulletje meer. Hij wilde voor 2,5 uur eigenlijk meer dan 100 euro vragen! Wat hier een maandsalaris is denk ik, dus toen boos geworden en uiteindelijk voor 26 euro wat nog steeds 2x teveel is weggekomen. Maargoed wel heel de stad gezien in een halve dag.
's Avonds wat gegeten om de hoek met twee mannen uit estland en toen op tijd naar bed. Zaterdag nog wat sightseeing gedaan en toen met de bus naarar Can Tho, de stad waar mijn vrijwilligerswerk is. Paar uurtjes in de bus gehobbeld en toen opgehaald door de vietnameese contactpersoon Phuong. In het vrijwilligers huis de 7 andere meiden ontmoet. Lekker gekletst en toen met Phuong stad in gegaan voor wat sightseeing, drankje en beste noodlesoep te eten wat redelijk goed ging met stokjes! Superleuke stad, met iets van 170.000 inwoners, maar gelukkig niet zo toeristisch. We krijgen ovẻral dus nog steeds heel veel aandacht omdat we blank zijn ;)
' s Avonds nog met de meiden naar cafeetje gegaan om wat te drinken. Zaterdagochtend was ik lekker vrij en kon ik dus even de stad in om 's middags naar mijn eerste project te gaan. Dit is de city orphanage, wat een weeshuis voor gehandicapten is. Ik had heel veel schokkende verhalen gehoord, omdat de begeleiders daar niet echt liefdevol zijn.
Er zitten daar baby's, peuters, kleuters en dan nog een groep meiden en een groep jongens tot ongeveer 30 jaar. Sommige zijn echt zwaar gehandicapt en andere wat minder. Als wij er zijn zijn ook alle kinderen vrolijk, maar als je je dan beseft dat ze de rest van de dag gewoon niks hebben en kunnen is dit wel hartverscheurend. Zelfs speelgoed moeten wij zelf meenemen. Als ik dit zo schrijf besef ik ook pas meer hoe erg dit eigenlijk is. Maargoed het is wel goed dat wij er in ieder geval nog een keer per dag komen om in ieder geval enigszins liefde en vreugd te geven.
Volgende week ga ik naar de andere projecten met weeskinderen en ook nog naar een ziekenhuis om daar eten te maken voor de armen die het niet kunnen betalen. Dus daar kijk ik natuurlijk ook erg naar uit.
Gisteren met een gehandicaptenproject wat de twee belgische vrijwilligers doen naar de karaoke geweest. Dit was een heel hotel, waar je een kamer kon huren om karaoke te zingen. Helaas geen crazy party, maar gewoon netjejes karaoke zingen, maar wel erg leuke mensen en daarna nog met de vrijwilligers uit eten geweest en drankje gedaan om de avond af te sluiten. Vandaag lekker naar Victoria hotel om bij te komen aan het zwembad. Aan het zwembad met 34 graden kom ik 5 mei wel door ;)
Morgen gaan we naar de floating market (markt op het water) waaar we met ên bootje rondgevaren zullen worden en lekker vers fruit kunnen kopen.
Kortom ik heb het hier dus hartstikke naar mijn zin, ontzettend mooi en leuk land, lekker weer, leuke mensen en ook leuke projecten! Wat wil je nog meer?!

Liefs!

ps sorry voor de taalfouten, dat ligt aan dit rare toetsenbord en ik zal proberen nog wat foto's te uploaden

  • 05 Mei 2013 - 09:17

    Irene Van Rijsewijk:

    Foto's lukt niet op deze site, dus die heb ik op facebook gezet!

  • 05 Mei 2013 - 09:34

    Marloe:

    YES een verhaal! Ik was al zo benieuwd hoe de eerste indrukken en de vliegreis waren gegaan, helemaal goed dus, mooi om te horen! Wel echt ziek die orphanage joh, ik weet dat wij schrokken van het slaan enzo maar vastbinden en een dood kind?! Goed dat je daar bent!! Spreken ze eigenlijk goed Engels daar?

    Geniet ervan!

  • 05 Mei 2013 - 11:00

    Marloes Soetekouw:

    Hee Irene! Mooi dat het zo goed bevalt! De omgeving klinkt als ideaal om een paar maanden te zijn. Wel erg indrukwekkend wat je schrijft over orphanage. Heel knap dat je daar bent om je steentje bij te dragen! Veel succes en geniet van je tijd daar!

  • 05 Mei 2013 - 12:41

    Margo:

    Indrukwekkend verhaal!! Goed dat de eerste dagen zo goed zijn bevallen, kijk alweer uit naar t volgende verhaal

  • 05 Mei 2013 - 20:38

    Ome Bertus:

    Fiijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt. Maar het lijkt me wel pijnlijk om te zien hoe mensen daar behandeld worden.
    Heb je al gekke dingen gegeten?

  • 05 Mei 2013 - 21:29

    Frans En Tineke:

    Hallo Irene . Het is leuk om te horen dat je eerste indruk zo positief is. Indrukwekkend hoeveel je al hebt meegemaakt de eerste paar dagen. We denken zeker dat je daar veel goeds kan en zal doen.
    We zijn benieuwd naar je volgende verhalen en wensen je veel plezier succes met alles.

  • 10 Mei 2013 - 13:39

    Josien:

    Hoi Ireentje!

    Ik heb je foto's op facebook wel gezien, en in combinatie met je blog ziet het er toppie uit :D Wanneer ga je echt beginnen in het weeshuis? Heb je nog tijd om te skypen?

    X

  • 10 Mei 2013 - 17:18

    Daniëlle:

    Dat klinkt supergoed Ireen! Goede start van je Vietnam avontuur! Heftig die oorlogsfoto, bizar dat het inderdaad nog helemaal niet zo lang geleden is.
    Wel heel goed om te horen dat je veel voor de (gehandicapte) kindjes kunt betekenen!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 30485

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: