Laatste bezoekjes, kerst en goodbye Budapest... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Laatste bezoekjes, kerst en goodbye Budapest... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Laatste bezoekjes, kerst en goodbye Budapest...

Blijf op de hoogte en volg Irene

03 Januari 2013 | Hongarije, Boedapest

Helaaaaaas, de vier geweldige onvergetelijke maanden in Budapest zijn ten einde gekomen. Ik heb hartstikke genoten en vind het eigenlijk jammer om het achter me te laten, maar deze geweldige tijd kan niemand mij meer afnemen gelukkig!
Hier nog even een update wat ik de laatste weken zoal heb gedaan. Nadat Sophie was weggegaan stond twee dagen later Lotte alweer op de stoep! Het was echt superleuk om haar na bijna een jaar weer te zien en om echt bij te kunnen kletsen over wat we allemaal hadden meegemaakt dit jaar. Voor mijn toerisme klas zijn we samen naar een spa in opbouw gegaan, welke de meest luxe en dure spa van Budapest wordt en die ze al jaren aan het (her)bouwen zijn. Dit was wel erg mooi om te zien met de verschillende stijlen, maar ik hou het toch liever bij de ouderwetse spa's. Verder hebben we 's avonds met de mexicanen gegeten en zijn we ook met hen uitgegaan en kon Lotte haar Spaanse skills nog even showen haha, dit was uiteraard ook weer een geslaagde avond. Vrijdag heb ik Lotte de stad een beetje laten zien en toen we thuiskwamen hoorden we dat de vliegtoren van Budapest was afgebrand waardoor Lotte misschien niet meer kon terugvliegen. Ook de huisgenoten van Daan konden helaas niet meer komen, dus dat was niet zo'n leuk bericht. Na wat gedronken te hebben in Szimpla zijn we maar naar huis gegaan om te checken of ze toch kon terugvliegen 's ochtends. Gelukkig had Wizzair bussen geregeld naar Bratislava, zodat ze vanaf daar kon vliegen, dus dat kwam allemaal goed.
Daarna moest ik er helaas aan geloven: studeren. Ik had twee tentamens, dus moest toch echt iets gaan doen, maar gelukkig is dat helemaal goed gekomen! Hierna stond het farewell dinner op de planning, waarin we voor het laatst met 'alle' erasmus studenten gingen eten en feesten. Dit was helaas een beetje een flop door de hoge prijs en kleine locatie, maar we hebben er met onze groep toch een topavond van gemaakt! Ook ons laatste huisfeestje gehad bij Wieke en Belle (twee wageningse meiden) en toen moesten we toch echt weer gaan studeren, want de laatste week stonden er maarliefst 4 tentamens en een last minute bezoekje van ome Bertus op het programma.
De tentamens zijn allemaal goed gegaan: ze hebben hier een puntensysteem van 1 tot 5 (5 is het hoogst) en heb uiteindelijk vier 5en (=9ens) gehaald één 4 (=8) en één 3 (=7). Met als hoogste cijfer een 9,7 haha dus daar was ik allemaal wel heel erg blij mee!
Zoals gezegd kwam ome Bertus ook nog last minute langs, wat hij een week daarvoor besloten had maar ik natuurlijk wel erg gezellig vond! En jaja je raadt het nooit maar hij kwam met 5 zakken snoep binnen haha daarna uit eten geweest en toen bij Szimpla wat gedronken. De dag erna had ik een mondeling dus heeft ome Bertus zelf wat free walking tours gedaan, wat hij erg leuk vond! 's Avonds de uni laten zien en toen een heel stuk gewandeld langs de Donau en een random tram gepakt om daar wat te gaan eten en drinken in random cafeetjes. 's Avonds nog wat gedronken met Daan en mijn Duitse vriendinnetjes in Szimpla en de ochtend daarna ging ome Bertus alweer weg, dus dat was een bliksemsnel maar erg geslaagd bezoek!
Donderdag waren we eindelijk klaar met onze tentamens en hebben we eerst wat gedronken met Danielle's tandempartner. Daarna hadden we een hele groep vriendinnen uitgenodigd om lekker te komen dineren met allemaal kleine tapashapjes! Dit was supergezellig en later schoven nog een hele hoop anderen aan dus dat was superleuk als laatste echte erasmuspreparty! Hierna gingen we lekker de stad in naar een club en hebben we met alle erasmusstudenten echt een geniale laatste topavond gehad! Helaas al afscheid moeten nemen van wat mensen, maargoed niks aan te doen helaas…
Vrijdag hebben we lekker de hele dag in bed gelegen en kwamen nog allerlei meiden wat spullen van de avond daarvoor ophalen, dus dat was wel fijn dat we zo nog even afscheid konden nemen. Dit was heel onwerkelijk en we hebben gewoon afgesproken dat we elkaar nog een keer zien wat het afscheid minder zwaar maakte gelukkig. ’s Avonds nog wat Ana (Montenegro) gedronken en toen kwam Tom al aan. Nadat we zijn spullen bij mij thuis hadden gedropt zijn we nog even naar een club gegaan om daar een klein feestje te bouwen met alle mensen voor wie dit echt de laatste avond was en toen niet te laat naar huis omdat de dag erna de rest alweer aankwam.
Lekker uitgeslapen en toen rustig ontbeten, koffie gedronken en boodschappen gedaan en toen stonden Margo, Erik, Floor en Mark alweer voor de deur! Met hen uit eten geweest en daarna lekker geborreld bij ons thuis met Daniëlle en Reindert en toen met zijn allen naar de Mexicanen die we mochten helpen met een fles van 3 liter champagne! Toen deze leeg was naar Instant, de bekendste club gegaan en daar met zijn allen lekker los gegaan, want dat zit niet alleen in mijn bloed maar van de hele familie.
Nou na deze avond hadden we wel wat slaapjes nodig en toen we ontwaakten was Budapest voor het eerst helemaal met sneeuw bedekt. We hebben toen maar de halve dag in een cafeetje gezeten en geshopt voor Tom bij de Adidas store. Toen moesten we weer richting huis want kwamen mama en papa al aan. Na wat vertraging was de familie dan eindelijk weer compleet! Samen heerlijk uit eten geweest en toen nog samen bij Szimpla een drankje gedaan.
De dag heb ik de universiteit en de market hal nog geshowed waarna we naar de Gellert hill gingen om een prachtige fotoshoot te houden met de hele familie die we als cadeau hadden gegeven aan papa en mama. Helaas was het echt heel mistig en was er van het mooie uitzicht niks te zien, dus gewoon maar in het park foto’s in de sneeuw gemaakt. Nou het resultaat mocht er wezen hoor haha!
Nou toen waren we goed bevroren en hebben we thuis opgewarmd om daarna de communistische walking tour te doen. Dit was heel interessant aangezien de guide het communisme zelf nog had meegemaakt en ze echt bizarre verhalen vertelde. Dat je je bijvoorbeeld kon inschrijven op een auto en daar soms tien jaar op kon wachten. Maar als je hem dan eindelijk mocht komen ophalen moest je naar een auto rennen in de hoop dat hij het deed, want haar nichtje had bijvoorbeeld een auto zonder motor… en daar wacht je dan tien jaar op. Toen nog wat gedronken en daarna hadden we een boottocht op de Donau gereserveerd aangezien kerstavond DE avond in Hongarije is en er dus amper iets open was. We hebben lekker gegeten met een oud-voetballer van utrecht en vitesse (Didier Martel?), een Hongaarse basketballer en er was ook prachtige life vioolmuziek en niet te vergeten het uitzicht van prachtig beslagen ramen! Al met al toch een geslaagde avond.
Dinsdagochtend hebben we nog een normale walking tour gedaan waarna een heerlijk relax middagje op het programma stond in een van de vele spa’s van Budapest. Helemaal ontspannen na de heerlijke massages en baden op naar het volgende restaurant. Deze was heel donker en gezellig met pindanootjes op de grond en vooral heeeeeeel veel eten! Zelfs wij kregen deze porties lang niet op, dus dat zegt genoeg denk ik. Woensdag was alweer de laatste dag van de family in Budapest dus nog naar de grote synagoge geweest en toen was het alweer afscheid nemen.
Jaja de laatste twee dagen waren aangebroken helaas… Nog met wat mensen afgesproken, veel gewassen en gepoetst en natuurlijk met veel pijn en moeite mijn tas toch in moeten pakken. Ik wilde echt nog niet weg, maar helaas komt aan alle mooie dingen een eind… Maargoed deze tijd zal nooit meer van mij afgenomen worden en ik heb optimaal genoten en heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en geweldige mensen ontmoet! Ook vond ik het hartstikke leuk dat zoveel mensen mij hebben opgezocht, zodat zij ook een paar daagjes hebben mogen meegenieten van mijn relaxte leventje. Deze vier maanden zal ik echt nooit vergeten en ik hoop dat ik al die lieve mensen nog een keer mag ontmoeten (met Daniëlle komt dat sowieso wel goed gelukkig!).

Nu vier maanden werken en dan staat vrijwilligerswerk en reizen in Vietnam op de planning! Ook dan zal ik jullie via deze blog op de hoogte houden.
Thanks voor het volgen en voor de leuke reacties!

Liefs Irene

  • 03 Januari 2013 - 20:11

    Ome Bertus.:

    Prachtig, enthousiast verhaal. Ik heb het met plezier gelezen temeer omdat ik me er nu ook wat meer bij kan voorstellen. Maar........het ene avontuur is nog maar amper afgelopen of het volgende staat al weer te wachten.
    Bedankt Irene.

  • 06 Januari 2013 - 17:04

    Lotte:

    Ireeeeeeeeeeeeeeen, leuk verhaal!

  • 19 November 2015 - 22:13

    Joel:

    Harstikke bedankt voor het delen van jr verhaal! Ik ga er in february studeren maar ik weet nog niet of ik ga wonen bij de school of in het centrum. Maar ik ga het net als jou doen. Eerste paar dagen hostel en vandaar uit zoeken naar een plekkie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 2908
Totaal aantal bezoekers 30496

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: