Zon, feestjes, sporten, Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Zon, feestjes, sporten, Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Zon, feestjes, sporten, Bratislava

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Oktober 2012 | Hongarije, Boedapest

Hellooooooo!
Ik heb al een paar weekjes niets meer van me laten horen, dus hierbij een 'korte' update over de afgelopen weken die weer vol zaten met leuke dingen!
De afgelopen weken bestonden uiteraard weer uit veel partyen en we hebben weer een aantal leuke partyplaces ontdekt (zoals Dobos). Met als toppers een feestje op de universiteit afgelopen woensdag, wat een vette locatie zeg! Onze uni is namelijk heel mooi en in romeinse stijl gebouwd is, dus dat was heel vet, maar ook raar om daar te partyen en de volgende dag weer gewoon college te hebben op dezelfde locatie ;)
Ook het ESN feestje gisteren op een supermooie boot op de Donau was heel vet om mee te maken.
Ook geven heel veel exchange studenten prehuisfeestjes, wat ook altijd leuk is om voor een party heen te gaan, dus die hebben we ook al een aantal meegepakt!
Verder hebben we weer veel diners gehad met allerlei vrienden wat altijd leuk is, aangezien je ze dan echt beter leert kennen dan wanneer je ze alleen op de feestjes ziet natuurlijk. Het beginnen nu ook echt vrienden te worden, dus dat is echt heel leuk. Vorige week woensdag wilden we met een 'paar' vrienden wat gaan eten op Margaret Island, waar iedereen gewoon wat moest meenemen en we zo ons eigen tapasdiner zouden houden. Nadat we er een facebook event van hadden gemaakt om iedereen op de hoogte te houden, werden het ipv 10 deelenemers in een keer 80 deelnemers werden doordat iedereen 'wat' vrienden uitnodigden. Maar uiteindelijk was het heel geslaagd en hebben we een hele leuke avond gehad met z'n allen.
Ook hebben we een paar keer wat gedronken met Daniëlle's tandem partner (Hongaarse student die je wegwijs maakt). Hij en zijn vrienden hebben ons veel ins en outs verteld over Budapest en Hongarije die je normaal niet te horen krijgt, dus dat is wel heel leuk om te horen!
Ook zijn hier bijna ieder weekend wel festivals bij de Buda castle, met twee weken geleden het chocolate festival wat ik als echte chocolate addict (ja ik ben nog steeds verslaafd ;)) niet mocht missen! Wat een paradijs was dat, heel veel proeven en ook nog wat gekocht natuurlijk (was volgende dag alweer op, maargoed wel heerlijk)!
Verder ben ik al een paar keer met Daniëlle gaan shoppen hier, ze hebben hier vooral veel shopping malls met veel merken die wij ook gewoon hebben in Nederland. Dus we moeten nog even op zoek gaan naar de lokale merken en winkels. Ik ben trouwens wel flink wat aangekomen, want heb alleen nog maar L/XL en maat 44 gekocht, haha nee maar kleren zijn hier op de één of andere manier echt mini allemaal. Er zijn hier trouwens ook bijna geen dikke mensen, ondanks dat ze echt superongezond eten, maar geen obesitas mensen te vinden hier, oneerlijk!
Ook zijn we begonnen met wat sporten, om al die biertjes eraf te rennen. We hebben al een paar keer hardgelopen op Margaret Island, wat echt heel chill is met dit weer en ze hebben om heel het eiland (6 km) een hardloopbaan gelegd wat echt heel chill rent.
Om het in de sportieve sfeer te houden zijn we vorige week zaterdag gaan hiken in de bergen van noord Hongarije. De ESN van een andere uni in Budapest organiseerde dat en viavia hoorde we dat we gewoon mee mochten dus dat hebben we toen gedaan. Wij (Kathy (duits), Marie (frans), Daniëlle en ik) gingen samen met een groep van 40 studenten met de bus naar het noorden van Hongarije. Daar hebben we een berg van 700 meter beklommen door het riviertje dat omlaag liep te volgen. Het was heerlijk om even een dagje uit de stad te zijn en lekker avontuurlijk een berg te beklimmen. Dus dat was totaal wat anders, maar ook zeker een geslaagde dag.
Verder zijn we nog naar een Gangster film in de Bios geweest hier (wat ook al niks kost, max 4 euro!), omdat heel veel films hier Hongaars ingesproken zijn konden we maar uit een paar films kiezen, maar dit was voor Irene die niet goed tegen bloed kan, niet de beste film ooit!
Ook zijn we vorige week nog naar een markt in Szimpla geweest, met allemaal lokale producten en hebben geluncht in het park en hebben de Gellert hill beklommen om daar van het prachtige uitzicht by night over heel Budapest te zien.
Ook maken we gebruik van de weekenden om tripjes te maken naar allerlei plaatsten hier in de buurt. Dit weekend zijn we naar Bratislava geweest (voor degene die het niet weten dat is de hoofdstad van Slowakije). Dit is maar 2,5 uurtjes met de trein, dus we dachten dat moeten we een keer doen want anders kom je daar nooit. Eigenlijk wilden we naar Kroatië dit weekend, maar dat hebben we nu verzet naar aankomend weekend. Een aantal mensen gevraagd en uiteindelijk waren we met een groep van 12 exchange studenten (Finland, Mexico, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Nederland). Het was een hele leuke groep en we zijn vrijdagochtend vertrokken om vervolgens een superinteressante (not) sightseeing tour te doen. Uit eten te gaan en natuurlijk het nachtleven van Bratislava onveilig te maken! Zaterdag hebben we nog wat sightseeing gedaan en rond 4 uur zijn we weer teruggekeerd naar Budapest. Dus weer een geslaagd weekend!

Ennnn om jullie nog een beetje meer jaloers te maken, hier schijnt nog steeds de zon bijna elke dag (pas 2 daagjes regen gehad ofzo)! Had nooit verwacht dat het zo lang lekker weer bleef, maar heb er geen problemen mee.
Helaas, zit al meer dan een kwart van mijn exchange semester erop :( gaart veel te snel, want wil nog heeeeel veel doen! Maar geniet van elk moment hier dus heb niks te klagen!
Vind het heel leuk dat er al wat mensen tickets hebben geboekt zodat zij het leven hier ook een beetje kunnen meemaken!
Xxxxxxx

• 07 Oktober 2012 - 15:03

Susannetje :):

klinkt allemaal weer super... kan niet wachten om zo te skypen <3

Heey ireentje

Leuk dat je nu meer schrijft over diverse dingen die je gedaan hebt. We zijn erg benieuwd op welke punten het leven in Budapest, Bratislava ,Kroatie etc anders is dan hier? Verder zijn we natuurlijk stikjaloers op dat lekkere weer bij jou. Maar ja .... Je krijgt wat je verdient !!!!!!!!!! Dat gunnen we je dan ook van harte

• 09 Oktober 2012 - 10:40

Erik En Floor:

Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt Irene!
    We wensen je nog veel plezier!

groetjes Erik en Floor

• 10 Oktober 2012 - 15:49

Marloes Soetekouw:

Leuk verhaal Irene! Mooi om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Ik heb al heel veel zin om langs te komen! :D

• 13 Oktober 2012 - 22:10

Ome Bertus.:

Hallo Irene,

Fijn dat het daar in Hongarije zo goed gaat. Een feestneus was je al maar nu ben je een internationale feestneus. En wat je omvang betreft, zou ik me maar niet druk maken: ik heb XXL en ben toch knap.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende spannende en lange bericht.
    Groetjes, uit regenachtig Amsterdam, van Ome Bertus.