Kroatië, studeren, jaarclub in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Kroatië, studeren, jaarclub in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Kroatië, studeren, jaarclub in Budapest

Blijf op de hoogte en volg Irene

30 Oktober 2012 | Hongarije, Boedapest

Hallootjessssssss
Hier weer een update vanuit het koude Budapest! Vorige week was het nog 20 graden, maar helaas is het ineens gedaald richting het vriespunt... maar gelukkig bederft dat de pret hier niet!
Ik heb weer heel veel leuke dingen meegemaakt de afgelopen weken, waarvan ik jullie een korte update zal proberen te geven. Om te beginnen is een van de dingen waar ik nogmaals ben achter gekomen is dat ik echt 0 algemene kennis heb, want we hadden een pubquiz en wist echt 2 antwoorden van de 50 vragen ofzo haha maar door de kennis van de andere zijn we gelukkig niet laatste geworden! Verder hebben we nog een international dinner gehad met alle internationale studenten. Wij hadden hutspot gemaakt met gehaktballetjes en de andere Hollanders hadden nog appelflappen en hagelslag meegenomen. De hutspot viel bij de meeste mensen wel in de smaak zeiden ze althans, weet niet hoeveel het echt meende haha. Maar wij hebben natuurlijk ook een rondje langs alle andere landen gedaan en dat was zeker smullen! Echt ieder land heeft wel zijn eigen specialiteit, die zo lekker zijn dat het eigenlijk raar is dat die recepten nog niet de rest van de wereld over zijn gegaan!
Verder zijn we dat weekend naar Kroatië gegaan met Daniëlle, Kathy (Duitse) en de 3 Mexicano’s. Dat was echt een topweekend om nooit meer te vergeten. We zijn vrijdagochtend om 6 uur vertrokken en kwamen rond 13 uur aan in Zagreb. Daar hebben we een beetje sightseeing gedaan, om daarna een heerlijk Heineken cafeetje in te duiken. Zagreb heeft echt een mooi centrum, redelijk klein, maar daardoor wel heel knus! ’s Avonds zijn we uit eten geweest in een echt Kroaats/Kroatisch/of hoe je dat ook zegt restaurant. Dat was echt supergoed eten voor supercheap! Daarna nog een cafeetje ingedoken waar Kathy en ik hot chocolate milk bestelden en vervolgens warme chocoladevla ofzoiets kregen, wat wel goddelijk was trouwens dus dat was geen straf ;) want nee ik raak hier niet van mijn chocoladeverslaving af hoor!
Zaterdag zijn we heel vroeg vertrokken met een klein busje van het hostel naar het Plitvice national park. Dat is een park met 100en watervallen, wat echt supermooi is! We hadden ook nog een tussenstop gemaakt bij een andere plek met een hele grote waterval en meerder kleintjes die gewoon onder de huizen doorliepen, heel apart maar wel heel mooi!
Helaas was het een beetje regenachtig, maar dat maakte het juist wel heel sprookjesachtig met de mist erbij. Het leek net of we in een sprookje liepen, het was echt zooooo mooi, we waren ook echt allemaal onder de indruk en iedereen liep zo OMG dit is echt gewoon zo mooi, dus we hebben echt allemaal genoten van die dag! Eind van de middag weer teruggekeerd en weer uit eten geweest in een van de goede restaurantjes. Daarna zijn we naar een café geweest die hun eigen bier brouwde, wat heel lekker en gezellig was. Maar zoals jullie weten houden Mexicanen nogal van zingen, zo ook in dat caféetje omdat er geen muziek opstond. Maar zodra ze begonnen te zingen (niet heel hard) kwam er een ober naar ons toe: It’s not allowed to sing!!! Hahaha dat was zooo raar, we moesten echt lachen en zeiden van oke, is it allowed to pay? Nou dat mochten we wel doen, maar we hebben wel echt gelachen dat we niet mochten zingen in een café. Daarna nog een discotheek ingedoken en een topavondje gehad. Zondag hebben we een beetje geshopt, want ja daar houden mexicanen ook van! Zij waren nog erger dan wij, ze renden echt van winkel naar winkel omdat ze overal mooie dingen zagen hahaha echt hilarisch om mee te maken. Daarna nog door de botanische tuin gelopen van Zagreb om vervolgens weer terug te keren na een topweekendje met topmensen, echt allemaal genoten van ieder moment!
We hebben natuurlijk weer veel dinertjes gehad en uitgeweest, maar helaas moest er ook begonnen worden aan de studie. Ik had donderdag een interview met de voorzitter van de International Women’s club van Budapest (www.iwcbudapest.hu) . Dit is een vrouwenclub die allerlei activiteiten organiseert voor internationalen in Budapest en ook vrijwilligersactiviteiten steunt. Ik moest haar interviewen over haar team en haar personality, zodat we straks alle teamleden aan elkaar kunnen linken qua persoonlijkheid en kijken wat er verbetert kan worden. Ik had het adres gevonden op de site en ingetypt op google maps. Het was helemaal in het zuiden van Budapest en ik moest een tram, trein en bus nemen om er te komen, maargoed het was me gelukt. Eerst kwam ik in een achterstandswijk terecht, maar daarna reed de bus naar een soort van woonwijk met allemaal vrijstaande maar wel vervallen huizen terecht. Had het adres gevonden, maar het was een gewoon huis, dus ik belde haar maar even voor de zekerheid: bleek het gewoon in het centrum te zijn in een straat met precies dezelfde naam… Dus een uur te laat, maar gelukkig was ze heel aardig en heb ik het interview nog gewoon kunnen houden, wat wel leuk was om te doen.
Verder waren de ouders en het broertje van Daniëlle hier nog een weekendje. Was leuk, een paar keer met ze gegeten en ze hadden dropjes, kaas en hagelslag bij dus daar hebben we volop van genoten!
Vorige week dinsdag was hier een national day, waarin 100.000 demonstranten naar Budapest kwamen om overal te demonstreren, vlaggen in brand te steken enz. Het is hier natuurlijk nog allemaal wat verser met het communisme enzovoort, dus flinke chaos hier. Heb het zelf niet kunnen zien omdat ik moest leren voor mijn midterm tentamens en een paper die ik moest inleveren. Dus heb 2 dagen heel hard gestudeerd om alles af te krijgen voordat mijn Jaarclub naar Budapest kwam! Donderdagavond zijn Edith, Josien, Iris en Elvera aangekomen en na een snelle hap zijn we naar het huisfeest van de Mexicanen geweest. Daar beerpong gespeeld om vervolgens naar Instant te gaan en daar een topavond gehad met zijn allen! Was echt leuk om hun weer te zien, goed bij te kletsen en te partyen natuurlijk. Vrijdag heb ik ze de stad laten zien en de uni etcetera, waarna we uiteten zijn geweest met een hele aardige ober (not). We wilden eerst nog uit, maar iedereen was nog dood van donderdag en we waren eigenlijk meer in een avondje bijkletsen met een filmpie, dus zo gezegd zo gedaan. Zaterdag zijn we naar het house of terror geweest, een museum over de oorlogen en het communisme, wat een beetje een flop was aangezien er geen verhaal werd verteld. Je zag vooral Hongaarse filmpjes waarvan je niet wist wat ze moesten voorstellen en voor ons liep een gids die als een kraai praatte wat heel prettig was. Maargoed daarna heel goed geshopt met zijn allen in een van de shopping centers hier. ’s Avonds had ik Kathy en haar beste vriendinnetje uit Duitsland uitgenodigd om bij ons te komen eten. Was weer erg gezellig en daarna een kroegentocht gehouden waarin we toch weer gewoon eindigden in Instant. Topavond gehad en voor het eerst in de historie ben ik als eerst naar huis gegaan van de Jaarclub! Zij hebben nog tot 5/6 uur doorgefeest om daarna een hoopje op mij te doen terwijl ik in coma lag (bedankt daarvoor haha) en toen was wel te merken dat ik echt al Engels georiënteerd ben, want ik begon zelfs tegen hun Engels te praten! Zondag naar het een spa geweest, waar Budapest natuurlijk ook om bekend is en heerlijk genoten van de heerlijke zwavelgeur, de baden en de sauna’s. Daarna nog genoten van het uitzicht op de Gellert hill en uit eten geweest in een heel goed restaurantje. Maandag hebben zij nog de free walking tour gedaan terwijl ik naar de uni moest en na wat pannekoeken moesten ze helaas alweer gaan, maar wel na een topweekend! Vond het top dat jullie er waren dames!
Maaaaaaaaaaar gelukkig hoeven jullie (en ik) niet meer zolang te wachten tot we elkaar weer zien, want ik kom over 1,5 weekje een weekendje naar Nederland om uit eten te gaan met de family voor papa’s verjaardag en ook een dagje in Wageningen iedereen weer te zien!
Dusssss als jullie 11 november in Brabant zijn of 12 november in Wageningen let me know!
XXXXXXX

  • 30 Oktober 2012 - 15:45

    Ome Bertus:

    Jow napot Irenja (voor degenen die geen Hongaars kennen: hallo Irene),
    Je kunt schrijven als de beste. Het is een mooi en lang verhaal vol met spannende en leuke dingen. Dat je na lang reizen en zoeken een straat gevonden hebt die toch niet de juiste blijkt te zijn, lijkt me (achteraf) wel grappig. Trouwens alles wat je daar meemaakt lijkt me prachtig.
    Misschien zie ik je over een ruime week wel. Ik zie dan ook wel of je ruimere kleding aan hebt want na al die restaurantjes en eet- en drinkpartijen is dat misschien wel nodig.
    Ekkeshekkedrehen (proost)!

  • 30 Oktober 2012 - 16:26

    Sannie Pannie:

    Oeeeeeeeeeh, een spa?! Zijn die goed daaro?! Gaan wij daar ook naar toe als ik je opzoek.. ja ja?! *kijkt hoopvol*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 753
Totaal aantal bezoekers 30498

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: