Freshcamp, college en Belgrado - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Freshcamp, college en Belgrado - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Freshcamp, college en Belgrado

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 September 2012 | Hongarije, Boedapest

Hier weer een update!
Vorige week woensdag (5 sept) hebben we een rustige avond gehad met eerst een heerlijk gezonde maaltijd en daarna zijn we met Katrin (Duits meisje), Simone (Italiaanse jongen) en Verner (Nederlander) wat gaan drinken bij een hippe wijnbar.
Donderdag wilden we namelijk wel echt even de stad in om wat toeristische dingen te bekijken en dat hebben we ook gedaan. We zijn begonnen bij hero square, een plein met allemaal beroemdheden en daarna zijn we het park daarachter gelopen waar een paar sprookjesachtige kastelen stonden. Daarna zijn we nog naar een museum geweest, met allemaal Hongaarse kunst, wat niet echt mijn ding is maargoed wel erg cultureel natuurlijk. Daarna hebben we heerlijke hutspot met gehaktballen gemaakt voor onze Mexicaanse vrienden en wonderbaarlijk genoeg vonden ze het allemaal echt superlekker! Dus we waren erg trots op onszelf;) Dit was een goede bodem voor de avond, want de ESN pubcrawl stond op het programma. We waren met meer dan 100 mensen en werden verveeld in vier groepen om vervolgens vier cafés af te gaan waar we allemaal gratis drankjes kregen. Dit was natuurlijk weer erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen en we eindigden allemaal in een grote bar, waar we met iedereen weer een leuke avond hebben gehad!
Vrijdag zijn we niet te laat opgestaan om naar de, je gelooft het of niet, enige echte IKEA te gaan. We hadden namelijk nog wat spullen voor ons appartement nodig, omdat we de eerste bewoners zijn na de renovatie. Heel veel geshopt en toen gelijk weer boodschappen gedaan voor het volgende diner wat op de planning stond. Drie meiden (Frans en Duits) en één jongen kwamen bij ons eten. Dit was weer erg gezellig en ze gingen gelukkig niet te laat naar huis, omdat iedereen moest bijslapen voor freshcamp wat zaterdagochtend begon.
Zaterdagochtend om half 9 moesten we ergens in Budapest verzamelen om met 250 internationale studenten (5 bussen) naar het Balatonmeer af te reizen. Eerst hadden we een zonnige boottocht op het Balatonmeer waarna we een uitgebreide lunch kregen, die begon met aardbeiensoep. Op zich wel lekker, maar heel vreemd dat je koude zoete soep krijgt en daarna spaghetti met schnitzel… Vervolgens zijn we weer verder gereisd naar ons hostel om onze spullen te droppen en daarna wat leuke spelletjes te doen. Na deze spelletjes stonden de bussen weer klaar om ons naar een echte wijnkelder te brengen. Ze maken in Hongarije namelijk heel veel wijn en wij mochten deze gaan proeven in een oude wijnkelder. Daarna stond een goede maaltijd op het menu in deze wijnkelder met live muziek en onbeperkte wijn. Dit beloofde natuurlijk veel goeds voor de rest van de avond en we hebben tot in de vroege uurtjes doorgefeest op onze groepsaccomodatie. Zondag gingen we met z’n allen naar een spa (die hebben ze heel veel hier) om uit te brakken met zijn allen. En daarna hebben we nog uitgebreid gedineerd om vervolgens weer terug te keren naar Budapest. Dat was dus weer een geslaagd weekendje!
Maandag begonnen de colleges en voor mij begonnen die gelijk om 8 uur ’s ochtends dus dat was even afzien. Daniëlle had ook zo vroeg en we wilden niet te laat komen en waren dit keer een kwartier te vroeg ;) dus we zaten netjes om 7.45 in het lokaal. Het eerste vak wat ik had heette intercultural communication, dus het begrijpen van cultuurverschillen in je (werk)omgeving. Het lesgeven is hier wel heel anders dan in Nederland, want je zit bij ieder vak met 20/30 studenten, 80% internationaal, en de colleges worden heel interactief gegeven. Bij ieder vak telt ook ongeveer 20% mee hoe actief je meedeed aan de discussies in de klas, dus je kan niet onvoorbereid en brak in college zitten. Dat is dus wel even wennen, maar wel heel leerzaam denk ik. Daarna had ik eigenlijk social psychology in organizations, maar ik had me in de dag vergist dus dit heb ik gemist, maar ik hoorde er alleen maar positieve verhalen over dus daar heb ik alle vertrouwen in. ’s Avonds had ik nog het vak personality types and team dynamics, wat mij ook heel interessant lijkt, want het gaat echt over jouw persoonlijk en hoe je in een groep functioneert enz. Dus met deze vakken was ik heel blij en om dat te vieren zijn we nog even naar het aquarium (plein met vijver waar iedereen ’s avonds chilled) geweest om met een aantal anderen bij te kletsen over onze eerste studiedag om daarna op tijd naar bed te gaan omdat we nog bij moesten komen van het weekend.
Dinsdag had ik het vak gender studies, maar dit was mij iets te feministisch dus dit vak heb ik laten vallen. ’s Avonds had ik samen met Daniëlle het vak international forwarding and logistics, wat ons beide heel interessant leek, maar de docent praatte heel slecht Engels en zei na elk woord EH, waardoor het heel moeilijk te volgen was dus dat was een beetje jammer. Na college zijn we gelijk doorgegaan naar de voetbalwedstrijd Nederland-Hongarije, welke in Hongarije was en we natuurlijk niet mochten missen! We hadden eigenlijk kaartjes voor het Hongaarse vak, maar mochten met onze oranje kleren niet binnen waardoor we bij alle andere Nederlanders zaten wat natuurlijk nog leuker was! Het was heel leuk om dit een keer mee te maken en vooral de 4-1 overwinning was natuurlijk een feestje waard. We zijn daarom na de wedstrijd met de Nederlandse studenten en alle andere internationale die ook naar de wedstrijd geweest waren een drankje gaan doen in Szimpla. Dit is echt een hele leuke bar, met echt vanalles aan de muur en een hele leuke sfeer om met iedereen te kletsen en aangezien Daniëlle om 12 uur jarig was moest dat natuurlijk gevierd worden met een palinka! Nog lekker nageborreld met iedereen en daarna naar huis teruggekeerd welke ik had versierd voor Daniëlle en thuis hebben we ook nog lekkere taart gegeten.
Woensdag hadden we beide college, ik had Human Resource Management, wat gaat over het omgaan met mensen binnen je bedrijf. Na college zijn we naar een expositie geweest van een of andere beroemde Hongaarse schilder die onze huisbazin had georganiseerd. Hierna hebben we nog even op het terras gezeten, waarna we naar onze Franse en Duitse vriendinnen gingen om van een heerlijk diner te genieten en de verjaardag van Daniëlle en Jan te vieren! De vriend van Daniëlle kwam als verrassing naar Budapest dus ik ben daarna met de rest de stad ingegaan om naar een groot feest te gaan waar meer dan 1000 studenten waren. Echter waren de kaartjes op en konden we niet binnen tot 1 uur dus toen zijn we tussendoor even met zijn allen naar een andere club geweest. Om 1 uur gingen we terug en zijn we uiteindelijk toch binnengekomen gelukkig.
Donderdag had ik Tourism management and marketing, wat ook weer heel erg leuk was. Leuke docente en we gaan heel praktisch kijken naar het toerisme in Budapest, Hongarije en de rest van de wereld. Daarna hebben we onze spullen ingepakt, omdat we ’s avonds naar Belgrado zouden afreizen. We gingen met een groep van 13 random mensen en 1 meisje kende iemand die daar woonde, dus die kon ons mooi rondleiden. We vertrokken rond 22 uur en kwamen ’s ochtends aan om 6 uur. Het was dus een hele lange en koude rit, maar het was zeker de moeite waard. In Belgrado aangekomen hebben we eerst onze spullen in het hostel gedropt waarna we een megapannenkoek zijn gaan eten in een bekend restaurantje daar. Na drie happen zat iedereen vol en gingen we door naar het oudste café van Belgrado om daar echte honingrakija te drinken, de bekende wodka uit Servië. Daarna hebben we een georganiseerde walkingtour gedaan door Belgrado waar we vanalles te horen kregen over de oorlogen enz. Het was best wel indrukwekkend om te zien dat echt alles nog zo vervallen daar is en er heel veel huizen met gaten zijn die komen van de kogels van een van de vele oorlogen. Ook heel veel gebouwen zijn gewoon ingestort en nooit meer opgebouwd om iedereen te laten zien wat Belgrado allemaal heeft doorgemaakt.
Na deze mooie tocht zijn we naar een heel goed restaurant gegaan, waar we heerlijk hebben gedineerd voor ongeveer 5 euro! Na dit diner was iedereen echt helemaal op na zo’n korte nacht en zijn we even gaan slapen in het hostel om rond 8 uur weer te gaan borrelen in ons hostel en vervolgens de stad in te gaan. Belgrado staat bekend als één van de beste partyhoofdsteden van de wereld, dus dat moesten wij natuurlijk even uittesten. Er zijn daar heel veel vette clubs op boten, dus we hebben bij één van deze club een kijkje genomen om vervolgens niet te laat naar huis te gaan. Zaterdag wilden we heel cultureel naar een museum gaan, maar bijna alle musea waren dicht ivm renovaties, dus dat was een beetje jammer. We zijn toen maar naar één van de grootste orthodoxe kerken gegaan van de wereld die ze al bijna 100 jaar aan het bouwen zijn. De buitenkant is nu af en ze zijn nu bezig met de binnenkant. Na deze mooie bezichtiging was het tijd om koffie/chocolademelk te drinken in de beste koffiebar van Belgrado, waar ze van die geniale cappuccinovormpjes maken. Na een beetje opgewarmd te zijn, hebben we een tramritje gemaakt door heel Belgrado om de rest van de stad nog te bewonderen. Daarna zijn we naar een typisch Servisch restaurantje gegaan om daar een heerlijke lokale maaltijd te eten en daarna nog even te shoppen om onze laatste dinars op te maken. Hierna hebben we onze tassen gepakt om alweer terug te keren naar huis. Na een lange nacht zijn we om 6 uur ’s ochtends aangekomen in Budapest, waar we heel lang geslapen en gerelaxed hebben. Daarna wilden we naar een goedkope supermarkt gaan aan de Buda-side, maar na een lange wandeling hadden we de moed opgegeven en in een restaurant heerlijke Hongaarse goulashsoep gegeten.
Vandaag had ik weer college en vanavond gaan we met een paar naar Morrisons 1. Dus zoals jullie kunnen lezen heb ik het zeker naar mijn zin hier en mis ik Nederland nog niet;)
Hoop ook wat van jullie te blijven horen!
Xx

• 17 September 2012 - 23:33

Karin En Marloe:

Ha lieve Iedereentje!

Hier een berichtje vanuit Buenos Aires! Wat klinken je verhalen enorm goed zeg, ultieme combinatie zo voor jou; leuke vakken, maar vooral veel feestjes en nieuwe mensen ontmoeten! Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt :). Wij zijn vandaag begonnen met onze Spaanse lessen en dat is maar goed ook want niemand spreekt hier Engels op straat. Vandaag ook nog een walking tour gedaan door een mooi gedeelte van de stad, was gaaf.
    Spreken je snel weer,

Muchos besos, Karin en Marloe

• 18 September 2012 - 13:28

Mama En Papa:

Hallo lieve irene

Wat leuk dat je zo uitgebreid over je belevenissen schrijft. Het doet ons goed dat je het zo reuze naar je zin hebt, maar jouw positieve instelling werkt daar zeker aan mee. We zijn trots op je.

Groetjes mama en papa

• 21 September 2012 - 11:00

Ome Bertus:

Hallo Irene,
    Eindelijk heb ik je verhalen gelezen. Ik heb verschillende keren een punt te weinig gezet en dan kreeg ik een melding dat het niet ging. Vandaag toch maar weer eens jouw adres nogmaals overgeschreven en nu goed! Ik heb al je leuke verhalen gelezen en vanaf vandaag heb je er weer een fan bij.
    Het is daar in Boedapest een dolle boel begrijp ik. Ik wens je toe dat je er volop van geniet.

• 21 September 2012 - 11:47

Susanne: