Eerste dagen in awesome Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Eerste dagen in awesome Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in awesome Budapest

Blijf op de hoogte en volg Irene

05 September 2012 | Hongarije, Boedapest

Jó napot oftwel hallo!
Zoals jullie kunnen zien is er niks te begrijpen van Hongaars, maar daar ben ik gelukkig ook niet voor gekomen! Ik zal proberen een korte update te geven van alles wat ik heb meegemaakt tot nu toe, maar ik betwijfel of ik het kort kan houden want we hebben echt superveel meegemaakt in de eerste dagen.

Om te beginnen kwamen Daniëlle en ik donderdagavond aan bij ons hostel. Het hostel was leuk met alle internationale studenten en we zaten met een Zuid-Koreaan en een Fin op de kamer, dus dat was prima. Nadat we al onze koffers op de kamer hadden gesleept zijn we gelijk met de Fin en een Belgisch meisje naar de hostelparty gegaan. Deze feestjes werden elke avond georganiseerd voor alle Erasmus studenten, dus een goed begin! We begonnen in een klein kroegje en daarna gingen we naar een grote club genaamd Ötkert. Dit was een hele vette club zonder dak boven de dansvloer! Daar waren dus heel veel Erasmus studenten en we hebben al heel veel vrienden gemaakt en onze eerste topavond gehad!

Vrijdag hebben we eerst een mislukte poging tot uitslapen gedaan en daarna hebben we wat rondgelopen langs de Donau wat heel mooi was. We hadden beiden geen idee wat we moesten verwachten van de stad, maar het is allemaal echt heel mooi. Echt niet wat je verwacht van een Oost-Europees land. Heel veel mooie oude gebouwen en de sfeer is ook heel erg leuk. Daarna zijn we naar de uni gegaan om een ESNcard te regelen en ons in te schrijven voor alle activiteiten. De uni is echt supermooi, het is echt net een museum dus heel onwerkelijk dat we daar gaan studeren volgende week!
Daarna zijn we op zoek gegaan naar appartementen, wat moeilijker was dan gedacht dus na 2 uur en heel veel mailtjes de moed maar opgegeven en uit eten gegaan in een eetcafé genaamd Den Haag. Vervolgens weer met iedereen naar de hostelparties gegaan, dit keer in Instant, een van de bekendste clubs met meerdere zalen. Weer heeeeel veel mensen ontmoet en met iedereen echt een topavond gehad. In Wageningen denk ik altijd van waarom dansen die exchange studenten zo overdreven, maar hier doen ook alle internationale dat dus wij doen lekker mee!

Zaterdag weer een mislukte poging gedaan tot uitslapen en toen met een aantal Oostenrijkers naar de enige echte Subway gegaan om vervolgens met z’n vijven een hele grote Basiliek te beklimmen. We gingen heel enthousiast met de trap, maar het uitzicht was het zeker waard! Daarna nog naar binnen geweest wat ook heel mooi was, maar daarna moesten we helaas toch weer een appartement gaan zoeken. Heel veel telefoontjes gepleegd met uiteindelijk resultaat dat we bij een paar appartementen mochten gaan kijken, dus dat was goed nieuws. ’s Avonds waren we uitgenodigd om te komen eten bij een groep Mexicanen, waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben. (Helaas) moesten we toen naar een appartement gaan kijken, welke eigenlijk heel mooi was, midden in het centrum, veilige buurt en helemaal gerenoveerd en na alle spookverhalen waren we eigenlijk heel enthousiast. Toen terug naar de Mexicanen en hun nog even laten keuren en zij waren ook enthousiast dus toen hebben we gebeld dat we hem wilden, jeeej! Daarna nog geborreld met de Mexicanen en iets later naar de hostelparty gegaan. We gingen met de tram, waar we de dertig andere Mexicanen uit Chihuahua tegenkwamen die 1 groot feest bouwden in de tram, dus dat wel heel grappig om mee te maken! Toen nog even in Morrisons 2, een andere grote club, lekker champagne gedronken met de Mexicanen en met iedereen gefeest en dat was alweer onze 3e dag.

Zondag hebben we het contract getekend voor ons appartement! Wat iets langer duurde dan verwacht, maar heel blij dat we nu onze eigen plek hadden. Ik woon nu alleen met Danielle ook al wilden we eigenlijk wel nog met andere mensen wonen, maar het is heel moeilijk om grotere appartementen te vinden op zo´n goede locatie. Dus we hadden zoiets van prima, topappartement, midden in het centrum, hele fijne huisbaas dus laten we het maar gewoon doen en elke avond iemand uitnodigen dat is ook prima. Dus toen verhuisd van het hostel naar ons appartementje, wat heel veel gesleep was, maar we zijn echt superblij met ons plekje!
´s Avonds hebben we heel lekker gegeten bij twee Duitse jongens met een Rus en een ander Duits meisje. We wilden eigenlijk even een avondje zonder alcohol houden, maar uiteindelijk 10 flessen wijn met z´n zessen gedronken dus toch iets meer dan gehoopt haha, maar wel een leuke avond gehad! Poging tot uitgaan gedaan, maar er was niet heel veel te doen dus toen niet te laat naar huis gegaan.

Maandag een oriëntatiemiddag op de uni gehad voor alle internationale studenten en vervolgens op zoek gegaan naar internet, tevergeefs helaas. Daarna even snel wat gegeten thuis en toen naar de introductieavond gegaan op de uni, waar we een rondleiding kregen en een optreden van echte Hongaarse dansers en danseressen wat wel heel leuk was om te zien. Daarna met bijna alle 400 Erasmusstudenten naar een outdoorclub geweest. Daar weer heel veel mensen ontmoet natuurlijk en voor het eerst Palinka gedronken, een typisch Hongaars fruitdrankje van minimaal 40 procent dus dat was even afzien maar beter dan Wodka bijvoorbeeld.

Dinsdag hadden we een speciale introductiemiddag voor onze faculteit, welke weer niet heel interessant was maar daarna wel internet kunnen regelen via onze huisbazin dus daar waren we heel blij mee! ´s Avonds gegeten met een Duits meisje en een Nederlandse en Italiaanse jongen bij ons thuis. We wilden pasta maken, maar aangezien we maar twee pitjes hebben was dat een beetje onhandig. Na heel veel moeilijk doen had ik alles in 1 pan gekregen, maar toen ik me omdraaide gooide ik de heeeeeele pan op de grond! Haha echt weer zo´n slimme actie van mij en gelijk weer een goede reputatie gekregen natuurlijk maar iedereen kon er wel om lachen gelukkig. Het deel wat nog in de pan zat opgegeten en toen met z´n allen naar het ´Aquarium´ gegaan. Dit is een plek met een soort van vierkante vijver waar iedereen zijn eigen drank meeneemt en gewoon lekker borrelt. Onder de vijver zit een soort van club, maar in de zomer zit iedereen gewoon buiten. Daarna niet te laat naar bed gegaan en vandaag even een dagje thuis om vanavond weer uit te gaan ergens.
Morgen misschien wat sightseeing doen of naar 1 van de vele spa´s te gaan en ´s avonds staat een Erasmus-pubcrawl op het programma. Dit weekend gaan we op Freshcamp naar het Balatonmeer met alle internationale studenten, dus er staan weer genoeg leuke dingen op het programma voor ons!

Hier nog wat leuke feitjes
- Het is hier elke dag 25-30 graden, dus lekker warm
- We hebben 9 slaapplekken in ons appartement dus genoeg plek om langs te komen
- Het klikt heel goed met Danielle
- Budapest is echt een hele mooie stad, heel veel mooie oude gebouwen en een topsfeer
- De uni is echt supermooi, echt net een museum
- Mexicanen zijn echte gentlemen´s ze willen per se alles betalen voor je en lopen altijd aan de straatkant omdat ze vrouwen moeten beschermen.
- Er zitten hier heel veel Fransen en Duitsers (100 van beiden) en 40 mexicanen en verder is de rest van de wereld ook goed vertegenwoordigd
- Er wordt heeeeel veel gefeest hier zoals jullie hebben kunnen lezen, dus een toplocatie voor mij ;)

Oke het is toch echt een megaverhaal geworden, maar deze dagen moesten we natuurlijk nog vanalles doen dus hopelijk worden mijn andere verhalen iets korter.
We hebben het super maar vind hetl leuk om toch te horen hoe het met jullie allemaal gaat!

Liefssss

• 05 September 2012 - 20:21

Linda:

Hey Nichtje,

Leuk om je eerste verslag vanuit Budapest te lezen!
    Heel veel succes met studeren daar en natuurlijk
    heel veel plezier op de gezellige feestjes daar. ik blijf je verhalen natuurlijj volgen.

Liefs, Linda

• 06 September 2012 - 09:34

Susanne:

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj snoes, klinkt super gaaf allemaal... wooow, je bent al lekker aan het partyen! Ik kan niet wachten om je op te zoeken :) Xxx

• 06 September 2012 - 11:07

Anne Je Homie:

Heee ireen,
    Wat klinkt het fantastisch daar.. goed om te horen dat je al lekker een plekje hebt gevonden en dat je al zo veel leuke mensen hebt ontmoet!
    Nu hopen dat de vakken ook chill zijn en je hebt de tijd van je leven :D
    Go for it!!
    xx

• 06 September 2012 - 12:05

Marloes:

Hee irene,

Klinkt echt helemaal super, ga er lekker helemaal van genieten!
    xxx

• 06 September 2012 - 12:13

Renee:

OMG Irene, volgens mij hebben we allebei een prima plekje gevonden voor onze Erasmus haha :D. En geniaal en typisch voor jou, al dat gefeest. Het gaat hem voor mij niet worden om in 1 van die 9 bedjes te slapen helaas, maar houd me vooral op de hoogte van jouw belevenissen daar!
    xx Renee

• 06 September 2012 - 14:24

Kirsten:

Yo Ireentje!

We hebben natuurlijk al eventjes geskyped, maar dit klinkt echt onwijs goed! Have fun en geniet lekker van alle feestjes enzo!

-xx-

Ga zo doooooooooooooooooooooor.

xxxxxxxx

• 08 September 2012 - 11:02

Margootje:

Zozo irene! Dit klinkt echt enorm gaaf!!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt de eerste week en wel relaxed dat je een appartement hebt gevonden. Misschien juist wel fijn dat je maar met z'n tweetjes woont zodat je een beetje kan bijkomen van al die feestjes haha. En jou kennende hoef je niet bang te zijn dat je te weinig feestjes/gezelligheid hebt want die zoek je toch wel op.

De volgende keer graag fotos!!! Geniet ervan. Kus

• 09 September 2012 - 21:54

Marloes:

Heee Irene,
    Leuk verhaaltje! Zo te horen ga je het feesten het komende half jaar nog niet verleren ;)
    X Marloes