Eerste weekjes in Mexico city - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Eerste weekjes in Mexico city - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes in Mexico city

Blijf op de hoogte en volg Irene

14 Juli 2016 | Mexico, Mexico-stad

In mei ben ik afgestudeerd voor mijn master en daarom wilde ik nog optimaal genieten van mijn laatste lange zomervakantie als (ex-) student. Daarom had ik besloten om naar Mexico te gaan, om daar mijn Mexicaanse Budapest vrienden op te zoeken en ik alleen maar goede reisverhalen over dit land had gehoord! Aangezien ik niet alleen wilde reizen. maar ook graag wat extra's wilde doen, had ik besloten om een Aiesec project te doen om vervolgens nog een aantal weken te reizen.

Na mijn fantastische afstudeerfeest en één dagje uitbrakken vertrok ik op zondagochtend 26 juni naar Mexico. Na 16 uur vliegen (incl. overstap in Houston) kwam ik om 18.30 uur aan (01.30 uur in Nederland). Helaas, had mijn koffer de overstap niet gered, dus ging ik alleen met mijn rugzakje door de douane op zoek naar mijn host. Mijn host (Daniël) stond samen met een vriendin netjes te wachten om mij mee te nemen in één van de grootste steden van de wereld. We gingen lekker pizza's eten om daarna naar mijn nieuwe huisje voor de komende weken te gaan. Iedereen blijft hier bij zijn ouders wonen tot ze gaan werken dus die zaten ons al netjes op te wachten. Het is een supermooi en groot huis en ze zijn echt superlief. Ik kreeg alles van ze van pyjama tot shampoo aangezien mijn koffer nog in Amerika lag.

De training voor het project begon eigenlijk vrijdag al, maar in verband met mijn afstudeerfeest moest ik die (helaas) missen. Deze duurde t/m maandag en was ergens ver buiten de stad, dus had ik maandag nog een dagje vrij. Samen met Daniël gingen we naar de UNAM University, de grootste universiteit van Latijns-Amerika. Supergroot terrein met mooi park erbij met allerlei architectonische kunstwerken. Daarna ook nog naar een pyramide geweest en het eerste aardbeving alarm gehoord. Niets van gemerkt omdat we op lava stenen stonden, maar schijnbaar zijn er hier maandelijks aardbevingen dus wellicht dat ik er nog een meemaak. Toen naar huis waar mijn koffer gelukkig was aangekomen ondertussen met mijn zonnebrand, dus het kwaad was al geschiedt en ik was zo rood als een kreeft! Verder was die dag de vader des huizes jarig, dus kwam heel de familie om samen te eten en uiteraard te dansen. Dus de eerste pasjes geleerd en de familie vond het natuurlijk hilarisch om mij zo te zien stuntelen!

Dinsdag was de opening van het GROW project waar ik aan deel zou gaan nemen. Hierbij ontmoette ik ook de andere trainers van het project (Sapnesh uit India, Evan uit de USA, Gizem uit Turkije en Cathy en Yolanda uit China). Mocht gelijk beginnen met een presentatie over mezelf en een quiz over Nederland voor alle leerlingen van het project. Het project bestaat uit 10 trainingen voor middelbare scholieren over persoonlijke ontwikkeling (persoonlijke values, solliciteren, dromen etc.). Samen met Sapnesh geef ik de oudste groep les (17-19 jaar). Na de openingceremonie gingen we met zijn allen eten incl. de Mexicaanse studenten die het project faciliteren. Simkaarten gekocht en na een Mexicaanse lunch/diner (iedereen luncht hier pas rond 16 uur namelijk en avondeten slaan ze vaak over) en een biertje gingen we naar La lucha libre: Een Mexicaanse vechtwedstrijd. In een volle arena gingen 2 tot 6 vrouwen/mannen elkaar te lijf. Het was een show, maar ze sprongen vanaf de boksring met hun volle gewicht op de tegenstanders en vrouwen trokken elkaar aan elkaars haar naar beneden. Echt onmenselijk, maar het schijnt cultuur te zijn…

Woensdag ging ik langs bij de organisatoren van het project om een spoedcursus te krijgen van alles wat ik had gemist tijdens de vierdaagse training. Heel intensief, maar wel interessant op zich! Ook al was voor mij heel veel vanzelfsprekend over hoe je moet lesgeven etc. ’s Avonds ging ik met mijn host Daniël naar een rooftopborrel met trainees van alle projecten. Ook weer een geslaagde avond!

Donderdag had ik afgesproken in het centrum met Sapnesh om onze eerste sessie voor te breiden en de rest kwam ook om plannen te maken voor het weekend. Daarna gingen we met zijn allen lunchen/dineren en daarna ging ik als verstandige burger naar huis, terwijl de rest nog ging borrelen! Hoe verstandig?! Ja, zelfs ik voel me hier soms wel een oudje, tussen al die onbezonnen jonkies die niet kunnen ophouden met partyen...

Vrijdag gingen we met alle trainees en de organisatoren naar een mooi stadje San Miguel de Allende. Het was zo’n vier uur rijden, maar zoals het in Mexico altijd lekker langzaam gaat, vertrokken we ipv 10.00 om 12.30 uur. Daar moet ik als Hollander nog steeds aan wennen, alles duurt hier uren en dat maakt niemand uit ;). Uiteindelijk met zijn allen in het busje gepropt en op roadtrip naar San Miguel. Rond 19 uur kwamen we aan en gingen we rondlopen en heerlijk uit eten in dit supermooie stadje. Daarna lekker borrelen in het hostel om daarna Spaanse dansjes te doen in een club.

Zaterdag was het weer op tijd opstaan om nog een beetje sightseeing te doen en naar de artisanale markt te gaan. Lekker wat souvenirtjes gekocht en toen was het alweer tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming: Grutas de Tolantongo. In een supermooi berggebied lagen 42 natuurlijke spabaden. We kwamen pas in de avond aan, dus konden we hier nog maar eventjes van genieten. Gegeten en toen naar ‘bed’. Helaas waren de cabins allemaal al volgeboekt dus moesten we in tenten slapen. Echter hadden we ons daar natuurlijk niet op voorbereid en kon je alleen bedden kopen, dus hadden we alleen een matrasje gekocht. Na een uurtje verkleumde ik al van de kou, dus ben ik maar naar de auto gegaan om daar de nacht door te brengen ;). In de ochtend snel weer onze bikini aangetrokken om naar de grotten te gaan waar ook natuurlijk water doorheen stroomde. We werden wel de hele tijd aangestaard met onze witte lijven, want er waren alleen maar Mexicaanse toeristen. Maar dat maakte de grotten zeker niet minder mooi. Daarna nog heerlijk genoten in de spabaden met het prachtige uitzicht. Vervolgens geluncht met zijn allen om uiteindelijk terug te keren naar Mexico city.

Maandag was onze eerste sessie en ontmoetten we onze leerlingen. Superleuke en enthousiaste leerlingen, dus dat was erg leuk. De sessies zijn elke dag van 12.00 tot 14.00 uur en daarna gaan we lunchen met de trainees om vervolgens onze sessie voor de dag erna voor te bereiden. Zo ook op dinsdag en daarna gingen we naar het Frida Kahlo museum, één van de bekendste schilders hier in Mexico, maar met mijn niet artistieke instelling was ik binnen een half uur weer het museum uit haha. Woensdag weer lesgeven en in de avond gingen we in de avond nog borrelen bij één van de trainees thuis met de trainees en een aantal hosts. Donderdag brak naar de vierde sessie om in de avond naar Mama Rumba te gaan. Een bekende salsabar in Mexico. In het begin probeerde ik het nog af te slaan, maarja als iedereen danst is het ook stom om alleen maar te blijven staan. Dus waren er toch een aantal Mexicanen die mij de basics probeerde te leren. Hoe verder de avond vorderde hoe beter ik werd (of dat dacht ik in ieder geval), maar als ik de Mexicanen daar wilde evenaren dan mag ik nog heel wat oefenen! Vrijdag weer brak lesgeven en gingen we gezellig lunchen in het centrum met ons klasje!

Zaterdag gingen we met alle internationale en nationale Aiesec mensen naar de Trajineras. Gekleurde bootjes die rondvaren op een rivier met muziek en waar je je eigen drank mee mag nemen. Dus met drie volle boten vertrokken we en na 5 minuten was iedereen van zijn stoel opgestaan en aan volop aan het dansen. Fantastisch concept, dus hopelijk gaan we nog een keertje hierheen. Daarna nog een kleine afterparty bij ons thuis gevierd met de echte partypeople. Zondagochtend was het weer vroeg dag om naar de piramides van Teotihuacan te gaan. Echter ging het weer op Mexicaans tempo dus in plaats van 9.00 uur vertrekken werd het 11.30 uur. Toen de superhoge piramide del sol beklommen, wat met die temperatuur en ballerina’s incl. blaren redelijk zwaar was maar het uitzicht was prachtig! Heel indrukwekkend dat ze zo’n groot iets konden bouwen zoveel jaar geleden. Daarna nog lekker gegeten met zijn allen om in de avond terug te keren in Mexico city.

Maandag was het natuurlijk weer tijd voor de volgende sessie en na een heerlijke lunch nog naar de bioscoop gegaan om Tarzan te kijken. Daarna nog naar een borrel geweest bij iemand thuis. Dinsdag na de sessie weer lekker geluncht, geshopt en een huisfeestje gegeven. Mijn gastouders zijn namelijk een weekje op vakantie, dus dat was heel gezellig maar in de ochtend wel wat minder leuk toen we alle zooi vonden… Maargoed zeker geslaagde avond!

Oké een hele lange blog, maar het is ook een soort dagboek voor mezelf haha. Al met al gaat het dus supergoed met mij hier! Lekker aan het genieten en vanaf volgende week hebben we maar 3x per week sessies en hoeven we niets voor te bereiden aangezien het dezelfde sessies zijn, dus dat wordt genieten. Verder ga ik dit weekend naar een Mexicaanse bruiloft en zijn mijn Mexicaanse Budapest vrienden in Mexico city dus die ga ik ook snel ontmoeten hopelijk!

Adiosss

  • 14 Juli 2016 - 15:00

    Ome Bertus:

    Nou Irene, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Dit houd je wel vol tot 17augustus. Adios.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 30473

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: