Eerste deel Peru en Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Eerste deel Peru en Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Eerste deel Peru en Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Irene

24 Augustus 2015 | Bolivia, La Paz

Daar zijn we eindelijk weer met een update! Dat wordt wel even ver terug denken, want we maken hier zoveel mee... Maar we waren gebleven bij onze aankomst in Peru. Na een lange busreis vanuit Piura kwamen we op vrijdagochtend om zes uur aan in Moyobamba. Echter komen de bussen hier tegenwoordig vaak te vroeg in plaats van te laat aan om zeurende klanten te voorkomen, dus dat werd nog even wachten op Laura (basisschoolvriendin van Josien die is getrouwd met Peruaan). Aangezien het daar niet zo toeristisch is werden we natuurlijk al gelijk aangesproken door iedereen om te vragen waar we vandaan kwamen etc. etc.

Na een uurtje kwam Laura met de motortaxi, die hebben ze daar in overvloed, om ons op te halen. Ze bracht ons naar het gastgezin waar wij de komende dagen zouden verblijven, zodat we ook een beeld zouden krijgen van hoe echte Peruanen leven. We werden opgewacht door een superlieve vrouw die al een heerlijk ontbijtje voor ons had klaargemaakt. Daarna gingen we mee met een werkdag van Laura. Zij werkt voor een instelling die arme kinderen helpt. Onder andere door te opereren wanneer zij een hazenlip hebben en ook om kinderen in de buitenwijken bij te scholen over bijvoorbeeld gezonde voeding en hen een tandartsbeurt te geven. In de ochtend gingen we naar een klein schooltje in een dorpje waar ze kinderen les gaf over wat gezond is om te snoepen en wat niet. Het was goed om te zien dat de meeste kinderen dit wel wisten. Echter niet snoepen als je ouders dit niet weten of er niet zijn om op je te letten overdag is natuurlijk een tweede probleem...

In de middag gingen we mee naar een ander dorpje waar de kinderen een tandartsbeurt kregen van een tandarts die dit vrijwillig deed. Er zijn heel wat tanden getrokken en er waren heel wat kinderen op komen dagen, maar zonder ouders kun je natuurlijk niet zomaar een tand trekken dus dat was wel een bummer dat er maar een paar moeders mee waren gekomen. Daarna gingen we weer heerlijk eten bij het gastgezin en in de avond hebben we nog met Laura en een andere Nederlandse vrijwilliger (Sietske) wat gedronken in het centrum.

Zaterdagochtend hebben we de lokale markt bezocht. Het eerste deel was nog leuk met fruit, kruiden en andere spullen maar bij de vlees en visafdeling haakte ik toch echt af haha. Daarna gingen we met Sietske mee die iedere week ging fietsen met een groep Peruanen om fietsen te promoten want al die motortaxi’s is natuurlijk killing voor de natuur; daar wilden wij als echte Nederlanders natuurlijk graag aan deelnemen. Helaas waren er geen normale fietsen meer te huur, dus mochten Josien en ik op de tandem! In de stad ging dat nog goed tot we wilden schakelen en de ketting er gelijk vanaf vloog, dus dat werd niet meer schakelen. Toen we uit de stad waren en off road gingen fietsen werd dit iets lastiger, maar het uitzicht was prachtig. Helaas was er op het einde een meisje van haar fiets gevallen en die had haar pols gebroken. Echter konden daar natuurlijk geen ambulances komen dus dat werd zoeken naar een motortaxi en daarna met de pont en een andere motor naar het ziekenhuis. Een bummer na zo’ n leuke dag dus... Heerlijk gegeten bij de gastfamilie en toen op tijd naar bed, want zondag was het alweer tijd om door te gaan naar Chachapoyas op aanraden van de locals daar.

Na vijf uurtjes in de bus kwamen we aan in dit kleine pittoreske stadje. Daar lekker rondgelopen en een tour geboekt voor de volgende dag naar Kuelap. Kuelap zijn ook ruines op een hele hoge berg uit de Inca tijd, dus een soort Macchu Piccu maar dan een paar duizend toeristen minder haha. Erg mooi en indrukwekkend! Toen weer in onze geliefde nachtbus op naar Trujillo. Daar kwamen we dinsdagochtend aan en na een heerlijk ontbijtje zijn we maar gelijk doorgegaan naar het strand van Huanchaco om daar even een relaxdagje te houden aan het strand.

Woensdagochtend gingen we namelijk door naar Huaraz waar je prachtige hikes kan maken door de sneeuwbergen, onder andere de Paramount bergen die je altijd voor de film ziet. Echter ligt Huaraz wel erg hoog, dus gingen we donderdag de makkelijke hike naar een gletsjer doen. Dit was een paar uur rijden omhoog langs onder andere een rivier met zeven kleuren om uiteindelijk op 5000 meter te eindigen. Daarna was het nog een half uur omhoog lopen naar de gletsjer, wat een hele opgave was met zo weinig zuurstof, maar het was zeker de moeite waard, echt supermooi!

Vrijdag gingen we de zwaardere hike doen naar Laguna 69. Het eerste stukje was nog door een prachtig dal, maar daarna begon het stijgen, als oude omaatjes zijn we in drie uur 700 meter gestegen om uiteindelijk bij het superblauwe meer uit te komen met sneeuwbergen op de achtergrond. Wederom een prachtig beeld en ontzettend moe maar voldaan genoten van het uitzicht. Alle foto’ s komen denk ik pas na onze reis want dat is nogal een gedoe om die up te loaden met dit trage internet hier.

Toen de nachtbus naar Lima om daar over te stappen op de bus naar Ica. Daar taxi naar Huacachina gepakt wat een oase is in de woestijn. In het hostel gechilled en in de avond naar een wijn en Pisco (lokaal drankje, soort limoen tequila) makerij gegaan om daar een rondleiding en proeverij te krijgen. Na de proeverij hebben we de discotheek van Huacachina nog onveilig gemaakt. Zondag lekker uitgeslapen en toen naar het winkelcentrum in Ica om een nieuwe jas te scoren want die was ik verloren in de bus. Daarna om vijf uur op een sandbuggy de woestijn in om al hobbelend te genieten van de zonsondergang. Toen we op de hoogste zandheuvel waren gingen we sandboarden en ja hoor ik mocht weer als eerste naar beneden. Gillend ging ik op mijn buik op een soort snowboard recht naar beneden. Echter was dat pas het begin, want de laatste berg was zo’ n honderd meter stijl naar beneden, doodeng maar iedereen heeft het overleefd gelukkig haha.

Maandag weer op tijd op om naar Paracas te gaan waar we op een bood naar de Ballestas islands gingen (Galapagos eilanden voor de armen). Daar hebben we zeehonden, pinguins, pelikanen en heel veel (stink)vogels gezien. In de avond weer de nachtbus om door te gaan naar Arequipa waar we op dinsdagochtend aankwamen. Een supermooi stadje en daar hebben we gemeet met Florence, Helene en Manon. Florence is een studievriendinnetje van Josien uit Wageningen die op wereldreis was dus dat was supergezellig om die weer te zien! Heel cultureel verantwoord zijn we een oud klooster gaan bezoeken (want hij had 3 mannetjes in de reisgids haha) waar ik echt niks aan vond maargoed wel erg cultureel... Toen nog lekker drankje gedaan op terras en alweer afscheid genomen.

Woensdag hebben we een chocoladeworkshop gedaan, want ook al weet ik allang hoe chocola gemaakt wordt, vind ik het helemaal niet erg om dat nog een keer te horen en proeven! Daarna naar een typisch Peruaans restaurantje waar Josien het bekende Peruaanse gerecht Cavia heeft gegeten... Ik heb ook 1 hapje op, lekker is anders! Toen nachtbus naar Bolivia, want hebben besloten om Cuzco en de Macchu Pichu op het einde te doen om onze terugreis naar Lima een beetje te onderbreken.

Na 17 uur reizen kwamen we aan in La Paz... Daar hebben we heerlijke Nederlandse pannenkoeken en bitterballen gegeten, hmmm! Vrijdag gingen we nog een keer onze adrenaline peil testen, want we gingen de death road fietsen. Een zandweg van 65 km downhill met de mountainbike, heel gaaf maar ook heel pijnlijk aan je armen die helemaal gedrilled werden door alle steentjes. Uiteindelijk bleek dat we maximaal 60 km-h gegaan waren en een gemiddelde snelheid van 30 km-h hadden inclusief pauzes! Gelukkig hadden we niet van tevoren gehoord dat er echt regelmatig mensen het ravijn in fietsen of op een andere manier verongelukken... but luckily we survived! In de avond weer gemeet met Florence, Helene en Manon om heerlijk te dineren.

Zaterdag zouden we eigenlijk vliegen naar Rurrenabaque (de jungle) maar helaas bleek toen we om half zeven op de airport aankwamen dat onze vlucht geannuleerd was omdat het vliegtuig kapot was. Dus toen moesten we even ons programma omgooien en eerste de rest van Bolivia bekijken. Zaterdag dus nog maar met de meiden geshopt en toen de nachtbus naar Sucre gepakt. Wederom een erg leuk en mooi stadje! Hierna zullen we nog doorreizen naar Potosi, Uyuni en dan hopelijk alsnog de jungle in.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we dus zeker niet stil gezeten en genieten we nog steeds van elke dag hier op reis. We hebben ook een perfecte afwisseling van cultuur, natuur, steden en ontspanning! Echter kijken we stiekem ook wel weer uit naar lekker Nederlands eten, een warme douche en een goed bed maar dat komt wel weer als we terug zijn in Nederland.
Adiosss vanuit Bolivia!

• 24 Augustus 2015 - 15:43

Ome Bertus:

Irene en Josien (die ik nog nooit heb gezien),

Jullie vallen van het ene avontuur in het andere. En voor de verandering ook nog eens een keer bijna in een ravijn of van een berg af. En als je maar veel aan die vis- en vleesafdeling op die markt denkt, val je wellicht ook nog eens gewoon af.
    Ik heb nog nooit een bummer gezien, gehoord of gegeten, maar ik heb ondertussen begrepen dat het een soort teleurstelling is. Gisteren was het Ome Bertus dag en we hebben geen bummer meegemaakt.
    Nog een mooi leste endje in Zuid-Amerika.
    Ome Bertus.

• 24 Augustus 2015 - 20:08

Margo:

Wow wat een heerlijk verhaal. Ik heb wat plaatsen op google opgezocht maar daar word ik alleen nog maar meer jaloers van.

Geniet er nog van!

• 31 Augustus 2015 - 20:46

Papa Frans:

Hallo Irene en Josien (die ik wel ooit heb gezien en waarmee ik heel blij ben dat ze zo "n fijne gezellige vriendin is).
    Wat een waaghalzen zijn jullie .Gelukkig hebben jullie een engeltje op je schouder. Het is er prachtig en jullie kunnen nog enkele weken fijn genieten van de mooie natuur en een wereldwonder. Wellicht straks ook weer blij met je eigen bed en de relatief korte afstanden in Nederland. Geen uren in de bus maar gewoon met de fiets.
    Adios