Afscheidafscheidafscheid en reisje naar Cancun! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Afscheidafscheidafscheid en reisje naar Cancun! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Afscheidafscheidafscheid en reisje naar Cancun!

Blijf op de hoogte en volg Irene

23 Augustus 2016 | Mexico, Playa del Carmen

Ondertussen ben ik weer veilig in Nederland, maar ik zal jullie nog even updaten over mijn laatste weken, waarin ik onder andere met walvishaaien, schildpadden en vissen heb gezwommen, veel afscheidsfeestjes heb gehad en op de mooiste stranden heb gelegen :)

We waren gebleven bij dinsdag 2 augustus, toen ik met Sapnesh en Evan naar Puebla ging. Een authentiek Mexicaans stadje, waar ooit de grootste piramide van de wereld stond (tot de Spanjaarden hem deels afbraken om er een kerk op te bouwen). Na 1,5 uur met de bus, door een nationaal park en langs de vulkaan Popocatepetl kwamen we aan. Gelijk naar de piramide gegaan en deze beklommen met als resultaat een mooi uitzicht over de stad. Ook had deze piramide een gangenstelsel van 2km welke we natuurlijk ook even gingen bekijken, wat een fantastische plek voor verstoppertje was met alle gangen links en rechts, boven en onder! Daarna kleurrijke stad in gegaan en lekker geluncht. Na een mooie wandeling terug gegaan naar Mexico city en daar nog even de kroeg in om Mezcla te proeven (een soort sterke tequila, ook typisch Mexicaans). Daarna nog even rondgelopen om Pokemons te vinden, want ja ook daar was iedereen verslaafd aan dit spelletjes haha.
Woensdag moest ik onverwachts nog de laatste les geven samen inclusief dansles en daarna geluncht met Rob, Sapnesh en Evan om in de avond met alle trainers en begeleiders TexMex te koken (Amerikaans Mexicaans eten). Donderdag was het de laatste dag, dus na de les met alle trainers en alle leerlingen foto's gemaakt en gaan lunchen. In de avond nog een laatste dansje gedaan in één cafeetje.

Vrijdag was de closing ceremonie, waar alle leerlingen van deel 1 en 2 samen kwamen om terug te kijken op het project. Ik had een filmpje gemaakt met alle foto's en herinneringen en daarna gaven verschillende leerlingen nog emotionele speeches over hoe we hun leven hadden veranderd. Een supergeslaagd project dus! Daarna weer geluncht met alle trainers en begeleiders en toen kwam iedereen (incl. alle andere Mexicaanse vrienden die we gemaakt hadden) naar ons huis voor een knallend eindfeest, fantastische avond maar ook superjammer dat het voorbij was natuurlijk...
Zaterdag met mijn brakke hoofd tas ingepakt en met Evan en Sapnesh gaan lunchen voor de laatste keer helaas, want in de avond vloog ik naar Cancun. Heel jammer, want wij waren met zijn drieën wel de harde kern van de trainers! Maar gelukkig hadden we alle drie onze tranen kunnen bedwingen bij het afscheid ;).

Na de lunch gingen we naar het vliegveld om samen met Cathy naar Cancun te vliegen waar we laat in de avond aankwamen. Gewacht op Yolanda die rond 1 uur pas aankwam en toen ons bed ingedoken.
Zondag gingen we samen met een Argentijns meisje naar het strand in Cancun. Ze kon alleen Spaans, dus ik diende als tolk, maar daaruit bleek wel dat mijn Spaans nu op een redelijk niveau is! Supermooi strand, met knalblauwe zee die ook nog eens warm was :) Daarna nog heerlijk geluncht en toen de bus naar Playa del Carmen gepakt. Daar in een superleuk hostel beland met hele chille sfeer en leuke mensen. Daarna nog stad in geweest om drankje en dansje te doen samen met Cathy.
Maandagochtend vroeg uit de veren om naar Tulum te gaan. Een plekje met allemaal Maya ruines aan de prachtige zee. Helaas was het echt 35 graden en pal in de zon, dus was het lastig om er echt lang van te genieten, maar mooi was het zeker! Na een duik in de prachtige zee met rotsen was het iets beter vol te houden en het rondje afgemaakt. Daarna naar een strand in de buurt geweest waar het veel rustiger was, geluncht en toen de boot op om de ruïnes vanaf de zee te zien en te snorkelen in het supermooie koraal met gekleurde vissen. Heel gaaf! Daarna nog de zee in gedoken en toen weer terug naar Playa del Carmen.

Dinsdag hadden we nog geen plan, dus lekker rustig opgestaan, ontbeten, plannen gemaakt, geluncht en toen gingen Cathy en Yolanda naar een adventure park, maar aangezien de entree 90 euro was en we de dag erna ook al met walvishaaien zouden gaan zwemmen wat ook redelijk prijzig was had ik dit maar afgeslagen. Toen ging ik samen met iemand uit het hostel naar het mooie relaxte strand Playacar, om daar te relaxen. Nog wat gewinkeld en gegeten en toen was het alweer tijd om naar bed te gaan, aangezien we woensdag om 6 uur moesten vertrekken om te zwemmen met de walvishaaien!

Woensdag vroeg opgestaan om naar Cancun te gaan en daar de zee op te gaan om met de grootste vissen ter wereld te zwemmen: Walvishaaien (kunnen wel 15 meter worden)! Na een uur de zee op te zijn gegaan en onder andere dolfijnen en flying fishes gezien te hebben kwamen we aan bij het gebied waar we ze moesten zoeken. We waren natuurlijk niet de enige en omdat de zee wild was, waren ze moeilijk te vinden. Er was er ééntje gevonden, maar omdat we erg lang moesten wachten op onze beurt, besloot onze kapitein te gaan zoeken naar andere. Na een paar uur rondvaren op zee, hadden we er ineens eentje gevonden! Met zijn allen het water in en zo'n 20 minuten mee gezwommen met dit reusachtige beest. Heel onwerkelijk en gaaf, omdat het zo immens groot was en je er gewoon op twee meter afstand van zwom! Echt een aanrader als je ooit in Mexico bent rond deze tijd, want is echt één van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan :D
Daarna terug naar Playa del Carmen om daar nog even te chillen, te eten en de stad onveilig te maken in een hele gave beachclub.

Donderdagochtend weer op tijd opgestaan om optimaal gebruik te maken van onze laatste dag. Samen met Cathy en twee Argentijnen naar een Cenote geweest (een superhelder zoetwatermeertje midden in de jungle). Superlekker fris en mooie plek, dus daar lekker gerelaxed en uiteraard van de zipline en duikplank gesprongen. Ondanks dat dat best wel eng was aangezien hij 4 meter was, maar doordat het water zo helder was en je de bodem van 10 meter diep kon zien het leek alsof je vanaf 14 meter sprong! Daarna door naar Akulum, waar je kon zwemmen met tientallen vissen in alle kleuren en schildpadden en dat op zo'n 10 meter van het strand!
Daarna terug naar het hostel en gekookt en geborreld op de laatste avond met alle fantastische mensen in dit fantastische hostel. Nog wat leuks op de muur geschreven en toen was het vrijdagochtend 7 uur alweer tijd om terug te vliegen naar Mexico city... Daar bijgeslapen en in de avond mijn gastgezin meegenomen naar een Mexicaanse theatervoorstelling als bedankje voor de gastvrijheid. Hele leuke voorstelling over de Mexicaanse cultuur. Daarna nog samen gegeten en toen door naar een heel groot afscheidsfeestje van een vriendin van mijn host met andere Aiesec mensen.

Zaterdag met mijn familie uit eten geweest en nog even wat souvenirs gescoord op de markt en toen voor de laatste keer dansjes doen op alle goede reggaeton-muziek en met alle goed-dansende Mexicanen. Zondag uitgeslapen en toen inkopen gedaan voor mijn afscheidsbarbecue. De hele vriendengroep kwam om lekker te barbecueën bij ons en toen was het toch echt tijd om afscheid te nemen van iedereen...
Maandag nog even naar een marktje geweest om wat inkopen te doen en toen kwam Oscar (van Budapest) mij ophalen om samen naar het vliegveld te gaan en afscheid te nemen van Cathy. Helaas duurde het een uur om elkaar te vinden, omdat het zo druk was en alle wegen waren afgesloten... Welkom in Mexico city haha, maar gelukkig waren we nog net op tijd voordat Cathy door de douane ging! Nog samen taco's gegeten, tequila gedronken en toen was het ook tijd om afscheid te nemen van hem helaas. Heerlijk geluncht met mijn gastgezin en toen mijn tas ingepakt en voor de laatste keer echte Mexicaanse taco's gegeten...

Dinsdagochtend was het echt tijd om te gaan. Mijn gastgezin had me gebracht naar de airport en na een gezamenlijk ontbijt en hele mooie woorden moest ik ook gedag zeggen tegen deze fantastische mensen. De moeder kon haar tranen niet bedwingen, maar Daniël en ik hebben onszelf kunnen bedwingen ;) Toen vliegtuig in en na twee vluchten stond ik woensdagochtend weer in Nederland (helaas). Mijn familie inclusief mijn liefste neefje Bram gezien, maar de dag erna ging ik alweer naar Pisa (Italië), dus echt klagen kon ik niet haha.
Zondag teruggekomen, gisteren contract getekend en vandaag mijn eerste werkdag gehad... Hallo burgerleven!

Maargoed gelukkig heb ik echt optimaal genoten van mijn reis naar Mexico, waarin ik weer heel veel fantastische mensen heb ontmoet en weer heel veel adresjes heb wereldwijd waar ik mensen kan opzoeken, dus wie weet waar mijn volgende reis heen gaat! Thanks voor het lezen en tot mijn volgende reis :)

  • 23 Augustus 2016 - 22:44

    Ome Bertus:

    Irene,

    Het lijkt wel of je in de grootste 8 baan gezeten hebt; het ene avontuur is nog niet voorbij of het volgende is er al weer. Intensiever kan haast niet, zou ik zeggen. En na Mexico ben je amper thuis of je vliegt weer naar Italië. En na thuiskomst de dag erna al weer op pad naar je nieuwe werk. Aan energie en omschakelingsvermogen ontbreekt het je niet! En je spreekt nu al weer over je volgende reis. Kennelijk kun je er geen genoeg van krijgen. Dat zegt genoeg hoe leuk je het allemaal vind. Prachtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 2043
Totaal aantal bezoekers 30406

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: