Het echte Mexicaanse leven - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Het echte Mexicaanse leven - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Het echte Mexicaanse leven

Blijf op de hoogte en volg Irene

02 Augustus 2016 | Mexico, Mexico-stad

Ik ben ondertussen al meer dan een maand in Mexico, dus begin me al een echte Mexicaan te voelen! Ik begin al te wennen aan:
- het ritme van 10 á 11 uur ontbijten en om 3 á 4 uur lunchen en in de avond alleen wat kleins eten.
- de hoeveelheid vlees en het geringe aantal groente dat ze hier eten
- Ook eet ik bijna bij iedere maaltijd taco's en nee dat zijn niet van de
knapperige 'neptaco's' die we in Nederland hebben maar meer wraps gemaakt van maïs, heel lekker!
- Dat niemand hier fietst of loopt maar echt overal de auto voor pakt en nee ze rijden niet zo veilig hier, dus het is één grote chaos en file in de gehele stad
- Dat een half uur rijden naar een bepaald restaurant oid als dichtbij wordt gezien
- Aan de traagheid, als je in de ochtend om 9 uur afspreekt om te vertrekken, dan vertrek je op zijn vroegst om 11 uur en niemand die dat erg vindt
- De hoeveelheid soorten eten ze hier hebben; ze hebben echt tientallen verschillende traditionele Mexicaanse gerechten en ook tientallen soorten snoepjes
- Dat het hier overdag warm is en bijna iedere avond regent
- Dat alles hier spicy is, zelfs op lolly's zit rode peper...
- Dat ze alles eten, van hersenen tot maag tot varkenspoten, maar nee ik heb mezelf hier nog niet aan gewaagd, alleen aan varkenshuid.

Nu zal ik even verder gaan met mijn bezigheden sinds mijn vorige blog. Op woensdagavond 13 juli kwamen Evan en Sapnesh chillen bij mij, omdat ik alleen thuis was. Ik had lekker voor ze gekookt en toen gingen we filmpjes kijken. Donderdag hadden we weer les, maar dit keer gingen we naar de zoo met onze studenten. Deze was echt supergroot en had echt superveel dieren en tussen de dieren ons lesje gegeven! Daarna nam één van de studenten ons nog mee de stad in voor wat sightseeing en een borrel met haar neef.
Vrijdag was het de laatste les voor de eerste groep. Superraar om na twee weken elkaar dagelijks gezien te hebben en hen echt te zien groeien afscheid te moeten nemen. Supermooie complimenten gekregen over wat ze allemaal wel niet geleerd hadden en hoe dankbaar ze waren en na een paar huilende studenten toch echt afscheid genomen. Daarna naar huis om te chillen en in de avond eindelijk af te spreken met mijn Budapest vrienden Roy en Oscar! Het was echt fantastisch om hun weer te zien na bijna vier jaar, maar ook heel onwerkelijk. Na een dikke knuffel en zijn huisgenoten te zien (o.a. Diego uit Budapest) gingen we taco's eten om vervolgens verder te borrelen bij hen thuis met nog meer vrienden uit Chihuahua.

Om half 4 moest ik toch echt naar huis want om half 8 stond de wekker alweer om naar de bruiloft in San Miguel te gaan. Helaas, ging alles op zijn Mexicaanse tempo en kwam ik ipv 1 uur om 3 uur aan... Maargoed zoals ik al eerder zei maakt niemand dat wat uit, dus midden in de kerkmis kwamen we binnen (gelukkig een hele toeristische kerk dus viel het niet op). Ik ging trouwens met een Mexicaan die ik nog uit Wageningen kende naar deze bruiloft. Na de kerkdienst kwamen supergrote poppen tevoorschijn en werd de tequila geopend om samen met een bandje (mariachi) door de hele stad te lopen. Daarna op naar de feestlocatie om daar te dineren met zo'n 250 genodigden! Ja, het was echt zo'n bruiloft die je kent uit films; supergrote zaal, verschillende life bandjes en supermooi aangekleed. Ook werden er allerlei rituelen gedaan, zoals alle vrouwen die samen gingen dansen om het bruidsboeket te vangen en alle mannen die de bruidegom probeerden te kleden. Na alle rituelen en het diner barstte het feest los en na 5 minuten stond de halve zaal op de dansvloer te dansen. Ja, ik moest er ook weer aan geloven haha. Na een fantastisch feest en het helpen met opruimen samen met de bruid en bruidegom (superraar), gingen we naar iemands huis om daar te slapen. De dag erna werden we opgehaald door zijn ouders om samen te lunchen en sightseeing te doen door zijn geboortestadje. Na het eten bij een random verjaardagsfeestje was het helaas weer tijd om richting Mexico DF te gaan.

Maandag was het namelijk de eerste sessie voor de nieuwe groep. Helaas, kwamen er in het totaal maar 7 studenten opdagen, waardoor we de les maar met zijn allen hadden gegeven (6 trainers). Daarna besloten om de volgende lessen op te splitsten, want met zo'n kleine groep heeft het geen nut om elke dag met zijn allen les te geven. Verder was het ook de laatste dag van Vicky, het Griekse meisje dat heeft geholpen het project op te zetten hier aangezien zij vorig jaar het project in Roemenië had gedaan. Na de lunch met zijn allen naar Anna's huis gegaan om daar te borrelen en vervolgens de stad in te gaan en echt afscheid te nemen van Vicky.

Dinsdag heb ik lekker uitgeslapen en toen ging ik lunchen met Daniël om vervolgens met zijn vrienden naar Finding Dory in de bioscoop te gaan. In het Spaans, maar ik begreep 90% van de film, dus mijn Spaans gaat best wel goed! Woensdag ging ik met Daniël naar het centrumcentrum om de echte toerist uit te hangen. Onder andere de kathedraal bezocht en beklommen en daarna Belles Artes en de latinoamericano tower bezocht (één van de hoogste gebouwen in Mexico DF) met een prachtig uitzicht over de hele stad. Na een hapje en drankje naar huis om vervolgens naar een club te gaan met iedereen. Hele leuke technoclub, dus eindelijk kon ik mijn Nederlandse dansmoves showen!
Donderdagmiddag hadden we een barbecue met alle leerlingen samen in een park en in de avond had ik weer met de Budapest vrienden Roy en Diego afgesproken om te partyen, aangezien het de laatste avond voor Roy in Mexico city was :(, dus helaas op het einde van de avond alweer afscheid moeten nemen van mijn fantastische Budapest mattie...

Helaas kon mijn lichaam zoveel party's, weinig slaap en ongezonde eten niet aan en moest ik vrijdag helaas in bed blijven de hele dag. Zaterdagochtend ook nog en in de middag mezelf toch uit bed geholpen om naar Ciudadela te gaan, een markt met allemaal leuke souvenirtjes. Daarna naar Evan's huis om daar te borrelen en weer uit te gaan... Zodra ik in de kroeg stond voelde ik me weer een stuk beter! Zondag gingen we naar het Antropologie museum met de gehele geschiedenis van Mexico, echter is die heeeeeel uitgebreid dus met name gekeken naar de mooie stukken die ze hadden in het immens grote museum. Daarna gegeten in het centrum en op tijd naar bed.

Maandag stond er weer een sessie op het programma, maar ik had de hele nacht wakker gelegen van de hoofdpijn, dus helaas was dat het een hele zware sessie voor mij... Maargoed daarna geluncht met een groepje en naar het afscheidsfeestje van Astrid geweest (één van de Mexicaanse meiden die naar Argentiniën vertrok).
Dinsdag weer gaan lunchen met Daniël, dit keer Pozole, een varkensvleessoep. Daarna naar appartement van Oscar en Diego gegaan om daar te chillen op hun dakterras en nog een keer naar Finding Dory te gaan, omdat ze die heeeeel graag wilden zien ;).

Woensdag moest ik onverwacht toch weer lesgeven, omdat Evan ziek was. Daarna thuis gechilled en in de avond weer naar dezelfde club gegaan als de week ervoor. Na een geslaagde avond samen de Chinese meiden mee naar huis genomen, omdat zij heel ver weg woonden. De dag erna samen geluncht en op de bank filmpjes gekeken. Vrijdag geshopt met Gizem en daarna naar de afscheidslunch geweest van Adriënne een Zwitsers meisje van een ander Aiesec project. In de avond bij Evan gechilled, gegeten en geborreld.

Na een paar uurtjes slapen, gingen we zaterdag naar Marquesa, een natuurgebied waar je allemaal leuke activiteiten kunt doen. Samen met Daniëls vrienden gingen we daarheen. Lekker geluncht en toen gingen we quad rijden! Daarna gingen we American football spelen en na onze overwinning was het alweer tijd om terug te gaan. Met zijn allen gegeten en toen naar een huis van één van de meiden gegaan om daar te chillen. Het was een supergroot huis met pooltafel en tafelvoetbaltafel, dus kon ik mijn skills weer even laten zien en werd mijn team uiteraard tafelvoetbalkampioen :D.
Zondag was ik helemaal op, maar om 11 uur stond mijn gastfamilie naast mijn bed om Barbacoa te gaan eten. Weer een typisch Mexicaans gerecht, dus binnen 15 minuten zat ik fris en fruitig in de auto. Het was zeker heerlijk, maar daarna ben ik op de bank geploft om filmpjes te kijken. 's Avonds pizza gegeten en toen was het alweer vandaag...

De tijd vliegt dus echt voorbij, over ruim twee weekjes land ik alweer in Nederland... maar de dag erna vlieg ik weer naar Italië met mijn zus, dus eind augustus ben ik echt weer tot jullie beschikking ;).
De komende weken staan helemaal volgeboekt, met allerlei activiteiten, afscheidsfeestjes en een mooi tripje naar Cancun en Playa del Carmen (zuidoost Mexico) met prachtige stranden en allerlei mooie plekken! Ook zal ik proberen wat foto's te uploaden op Facebook.

Hasta luegooo!
X

  • 02 Augustus 2016 - 09:37

    Marloe:

    Lieve Irene, wat klinkt het toch weer allemaal geweldig wat je aan het beleven bent! Ik hoor het al weer, je zegt wel dat je je al een oudje voelt, maar ondertussen is je leven alsnog een groot feest ;). Goed zo meid, ga maar lekker nog genieten daar!! xxxx

  • 02 Augustus 2016 - 13:55

    Iris:

    Heyyy Irene, lekker bezig daar!! Ik hoop dat je ook leert hoe je de gerechten maakt? Ik heb wel zin in een Mexicaans etentje ;) xxx

  • 07 Augustus 2016 - 22:48

    Frans:

    Het is wel veel afscheid nemen dus daar ben je wel in getraind op het moment dat je zelf afscheid neemt.
    Had ik dat goed gelezen dat ze de bruidegom probeerden te kleden?
    Je bent het feesten nog niet verleerd (gelukkig voor jou) maar toch af en toe protesteert het lichaam begrijp ik wel.
    Fijn dat nu(7 aug) het project afgesloten is .
    Ik zie je op de app moederziel alleen in zee staan .
    Nog even fijn genieten en daarna vol goede moed beginnen aan je trainee -ship(niet goed geschreven)

    Warme groet,
    Papa


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 30461

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: