Boliviaaa! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Boliviaaa! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Boliviaaa!

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 September 2015 | Bolivia, La Paz

Mijn één na laatste blog alweer! Ik was gebleven bij onze aankomst in sucre (Bolivia) ruim twee weken geleden. Na een uitgebreid tafeltennis toernooi (met mij als ultieme winnaar) gingen we naar een dinnershow met dansen uit elke Boliviaanse regio. Redelijk chique bedoeling maar heel erg leuk met al die rare pakjes en dansjes. En lucky me op het einde werd ik nog het podium opgetrokken door de knapste danser om mijn soepele dansmoves te showen haha.

Maandag weer lekker een keertje goed uitgeslapen want daar hebben we hier weinig tijd voor! In de middag twee uur gezocht naar een zwart shirt voor Josien, want dat is hier schijnbaar geen mode en daarna naar het museum over Boliviaanse kleding. Helaas bleek dit weer een flop, want het was gewoon een museum met allemaal kleden aan de muur ;) Dinsdag gingen we door naar Potosi maar de Belgische meiden kwamen net aan dus gingen we nog gezellig even samen brunchen om daarna de bus in te gaan. Aan het einde van de middag kwamen we aan in de hoogste stad van de wereld en hebben we de tour naar de mijn geboekt voor woensdagochtend.

Nadat we onze pakjes hadden aangetrokken om de mijn in te gaan gingen we op weg. Daar aangekomen was het al druk met mijnwerkers die naar buiten kwamen rennen met volle karretjes met stenen met zilver. Onze gids had zelf ook drie jaar in de mijn gewerkt met zijn vader, maar hij kon gelukkig stoppen omdat hij tour guide kon worden. Toen gingen we zelf de mijn in, wat redelijk zwaar was met al die stof en door de hoogte (4100 meter). We gingen steeds verder tot we wat mijnwerkers bezig zagen. Wat een respect voor die mensen dat ze daar elke dag staan in die hitte en stof voor een schamel loontje... en veel waren nog echt superjong ook. Daarna gingen we naar een mini zoldertje waar een man alleen werkte. Het was nog 25m hoger dan het zoldertje door een piepklein 'gangetje'. In grotere coöperaties had iedereen zijn eigen taak, boren de stenen omhoog takelen of de stenen wegbrengen allemaal even zwaar werk. Na een paar uur was ik weer erg toe aan frisse lucht en daglicht, maar wel een erg indrukwekkende ervaring rijker.

Donderdag gingen we door naar Uyuni (woestijn en zoutvlakten). Daar kwamen we de Belgische meiden weer tegen dus samen een tour geboekt zodat we een volle jeep hadden samen.
Vrijdagochtend vertrokken we met onze vrolijke gids. Eerst gingen we naar een treinenbegraafplaats waar allemaal superoude locomotieven stonden weg te roesten midden in de woestijn. Daarna gingen we door naar de zoutvlakten. Tientallen kilometers zout waar je overheen kon rijden. Daarna nog leuke fotoshoot gedaan omdat je geen diepte ziet kun je hele grappige foto's maken (over twee weekjes op fb het resultaat). Daarna doorgereden naar het zouthostel om daar te dineren en overnachten.

Zaterdag reden we door de woestijn naar supermooie meren met flamingos erin! Het was net of je constant door een schilderij aan het rijden was, zo magisch mooi was de omgeving met de contrasten van blauw of rood water, roze flamingos, geel riet en besneeuwde bergen. Ook hadden we nog woestijnkonijnen, vossen en natuurlijk heel veel lama's gespot ;) In de avond sliepen we weer in een hostel om de volgende ochtend weer vroeg uit de veren te gaan voor de laatste dag. Om vijf uur stonden we op om als eerste naar de geisers en actieve vulkaan te gaan. Op meer dan 5000 m in de sneeuw dus ijskoud natuurlijk en lekker zwavelluchtje dus dat was even turbo foto's maken en weer terug de jeep in. Maargoed die kunnen we wel weer van ons lijstje strepen haha. Daarna gingen we door naar het thermal bath welke naast een meer lag. Echt weer een supermooi plaatsje was het, dus dit kon ik natuurlijk ondanks de kou niet overslaan en heb snel een duik genomen in het heerlijk warme water! Daarna door naar de laatste lagune welke groen en wit was, maar omdat het zo windstil was, was dit lastig te zien. Daarna snel naar de grens van Chili gereden om de Belgische meiden af te droppen en definitief afscheid te nemen. Toen was het nog een kwestie van helemaal terugrijden naar Uyuni, maar met dat mooie maanlandschap was dat zeker geen straf gelukkig! In de avond de bus naar la Paz gepakt en daar maandag lekker rustig aan gedaan.

Dinsdag vlogen we namelijk naar rurrenabaque, de jungle van Bolivia! Met een super klein vliegtuig waar iets van 15 mensen inzaten vlogen we erheen. Daar aangekomen heeft de taxi chauffeur ons afgedropt bij het beste hostel ooit met privé zwembad en uitzicht op de rivier en amazone! Dus lekker genoten van het weer en een tour geboekt voor de volgende dag. Woensdagochtend vertrokken we naar de pampas (riviergebied met superveel dieren). Na drie uur hobbelen in de jeep kwamen we aan bij de boot. Met zn allen erin en toen begon de tocht naar de lodge. Na twee minuten zagen we de eerste kaaimannen al! En ja hoor we gingen ze even van dichtbij bekijken, leukkk haha. Op de rest van de boottocht zagen we nog tientallen andere kaaimannen waardoor het steeds minder eng werd gelukkig. Verder ook nog capibara's gezien (soort supergrote cavias), superschattige kleine aapjes die op onze boot kwamen en over mijn schouders liepen, dolfijnen en verschillende soorten exotische vogels. Na drie uur kwamen we aan bij onze lodge waar een heerlijke maaltijd op ons stond te wachten. Daarna gingen we de boot weer op om kaaimannen te spotten en overal zag je de ogen weerspiegelen door de zaklamp. Ook vlogen er vleermuizen om onze boot heen en uiteraard honderden muggen, maar ondanks dat een genietmomentje met de sterrenhemel en junglegeluiden om ons heen.

Donderdag op tijd uit de veren om de zonsopkomst te zien in de jungle en na het ontbijt op zoek te gaan naar anacondas. Door een drassig veld zoekend naar beweging, maar oh wat jammer we hadden er geen gevonden ;) In de middag lekker yatzee gespeeld met de groep en daarna weer de boot op om piranha's te gaan vissen. Ik had nog nooit gevist en nu gingen we gelijk voor de jackpot! Echter bleken deze piranha's heel goed in het pikken van het vlees zonder eraan te blijven haken. Echter had ik na de eerste vangst de smaak te pakken en wilde ik er zoveel mogelijk vangen. Uiteindelijk had ik er vier (meeste van iedereen) maar helaas wel allemaal nog jonkies dus niet eetbaar. Genoten van de zonsondergang en snel onder de klamboe gekropen om ons te beschermen tegen de muggen.

Vrijdag vol enthousiasme bikini aangetrokken om met de dolfijnen te gaan zwemmen, maar helaas waren ze moeilijk te vinden door de lage waterstand. Toen we ze uiteindelijk gevonden hadden waren er meerdere boten die dat zagen en waren ze redelijk snel weg, maargoed we hadden ze wel gezien! Toen was heg alweer tijd voor de terugweg. Helaas begon het net te regenen toen we de boot instapten maar omdat een paar het vliegtuig moesten halen. Lekker doorweekt kwamen we aan bij de jeep maar gelukkig wel precies op tijd om het vliegtuig nog te halen.

Zaterdag vlogen we helaas alweer terug naar la Paz. Daar heel de middag geshopt om alle souvenirs in te slaan en in de avond in het hostel gepartyd. Zondag lekker uitgeslapen, gebrunched en rondgelopen in de stad. Het was namelijk autovrije zondag, waar iedereen zich aan houdt dus lekker rustig met overal spelende kinderen in de straten. Verder was ik een beetje ziek dus lekker rustig aan gedaan.

Maandag hadden we in de ochtend de bus naar copacabana, wat ligt aan het supergrote titicaca meer. Daar hadden we een waterfiets gehuurd om lekker te dobberen,maar met de heftige wind en op 4000m hoogte werd het een flinke workout ;) Daarna nog lekker genoten van het heerlijke weer en van de supermooie zonsondergang. Vannacht helaas slecht geslapen door de hoofdpijn en misselijkheid (waarschijnlijk door de hoogte) dus nog maar een dagje extra in het hotel doorgebracht. Hopelijk helpen de paracetamols en anders maar zsm afdalen!

Nog kleine twee weekjes en dan zijn we alweer terug en zal ik eindelijk de foto's uploaden, zodat jullie een echt beeld krijgen van hoe het hier was!
Liefs uit Bolivia

• 10 September 2015 - 13:04

Ome Bertus:

Allemaal prachtig Irene. En je beleeft en ziet niet alleen heel veel maar je kunt het ook nog mooi beschrijven. Op deze manier lopen wij ook een stukje mee door jouw schilderij. Alleen bij jou is het echt.
    Je beleeft wel de tijd van je leven.
    Ik dacht eerst dat anacondas vruchten waren maar uit de volgende regel maakte ik op dat het dieren zijn.
    Jij ziet veel planten en dieren waarvan wij het bestaan niet weten.
    Ik wens jou en Josien nog een paar mooie laatste weken toe en ik zie alweer uit naar je laatste verhaal over Zuid-Amerika. Heel veel groeten aan jou en Josien.
    Pst.: je zou in je laatste verhaal Josien kunnen beschrijven want ik heb geen flauw idee hoe ze eruit ziet.