Disfruta Colombia y Ecuador - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Disfruta Colombia y Ecuador - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Disfruta Colombia y Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Irene

06 Augustus 2015 | Ecuador, Baños

Tussen al het genieten door heb ik eventjes tijd gevonden voor de volgende blog... Een korte samenvatting: het is nog steeds fantastisch!

We waren gebleven bij onze aankomst in Medellin. We zijn samen met Caroline (Zwitserse die sindsdien met ons meereist) naar de kabelbaan gegaan die onderdeel is van het metro netwerk daar en hadden we prachtig uitzicht over de stad en gingen we over de sloppenwijken met vrolijk geverfde daken. Daarna nog rondgelopen in het park daar. Toen waren we helemaal gesloopt dus lekker in het hostel gechilled en gekaart met andere backpackers. Woensdag gingen we met Caroline, een Braziliaan en Australiër naar Guatape. Na een busrit van twee uurtjes kwamen we aan en besloten we gelijk de immens grote rots te beklimmen (700 treden). Daar hadden we een prachtig uitzicht over dit grote blauwe meer met allemaal eilanden erin (zoek maar op Google ;) foto's komen zsm). Daarna nog even kleurrijke dorpje ingegaan. Terug in medellin met een hele groep van het hostel geborreld en daarna uitgeweest. Donderdag lekker uitgeslapen en in de middag een walking tour gedaan, superinteressant om meer te weten komen over de geschiedenis van Colombia en Medellin. Bijvoorbeeld over hoe trots ze wel niet zijn op hun metro en het daarom superschoon is in de metro en ook over de verschillende guerilla groepen. In de avond weer uitgeweest met mensen van het hostel, topavond!

Na optimaal genoten te hebben van Medellin was het na een paar uurtjes slaap weer tijd voor de volgende busrit naar salento samen met Caroline en de twee Engelse meiden uit het hostel. De eerste nacht sliepen we op een boerderij midden in de bergen. Zaterdag gingen we met z'n vijven naar de cocora valley hiken door een prachtige vallei. Na de kolibrie farm dachten we naar het mooie uitzicht punt te gaan, maar zoals de Engelse meiden al hadden voorspeld waren we natuurlijk verdwaald ;) helaas kwamen we daar pas achter na anderhalf uur supersteil klimmen. Maargoed gelukkig was het daarna wel alleen maar bergaf en kwamen we uiteindelijk uit bij de goede groene vallei met honderden superhoge palmbomen. Nog net op tijd om op de jeeps terug te springen.

Zondag gingen we naar een koffiefarm wandelen, want salento ligt ook middenin het koffie gebied. Daar precies op tijd voor de rondleiding en uitleg over de koffieteelt. Ik lust nog steeds geen koffie, maarja nu kan ik er in ieder geval over meepraten! Helaas vond mijn voet deze hike wat teveel dus jeep terug gepakt en een heerlijke massage genomen. Gelukkig kon mijn voet de dagen daarna redelijk rusten want er stonden flink wat busritjes op de planning. Maandag gingen we door naar Cali, waar we superlekker Arabisch hebben gegeten en daarna nog uitgeweest in een salsa bar want daar staat Cali bekend om. Helaas kon Josien niet mee, want die was de hele dag al niet lekker. Aangekomen bij de bar waren Caroline en ik redelijk onder de indruk van alle dansers, maar na een paar drankjes toch maar een poging gedaan tot salsa. Met mannen bleek dat niet zo'n succes, maar samen waren we een topteam!

Dinsdag stond de volgende reis op de planning, dit keer naar Popayan als tussenstop voor de busreis naar Ecuador. Daar hebben we voornamelijk tijd doorgebracht bij de dokter en in het ziekenhuis, om toch even Josien's bloed te laten checken. Gelukkig bleek het waarschijnlijk geen malaria of iets dergelijks te zijn dus maar uitzieken. Woensdagochtend stond om vijf uur de wekker om gedag te zeggen tegen het mooie Colombia en de lange rit naar Ecuador af te leggen. Om acht uur 's avonds kwamen we aan in Otavalo en zijn we na een heerlijke maaltijd in onze 'gezellige en knusse' (not) dorm te slapen. Donderdagochtend gingen we naar de markt in Otavalo met allemaal typisch Ecuadoriaanse kleding en souvenirs, dus samen met Josien een warme alpacasjaal aangeschaft! In de middag was het tijd voor onze volgende busrit naar Quito. Daar kwamen we eind van de middag aan en hebben we een keer lekker zelf gekookt, want die rijst, bonen en ei worden na vier weken wel een beetje saai haha. Daniela (meisje uit mijn hockeyteam) doet haar stage in Quito dus die sloot gezellig aan! 's avonds lekker uitgegaan bij twee clubs, maar hier gaan de clubs allemaal netjes om 2 of 3 uur dicht dus we lagen op tijd op bed (echter had Daniela in de ochtend de wc wel nodig haha).

Vrijdag gingen we met de superdure bus (0,25 ct voor bijna twee uur) naar de evenaar. Op de evenaar geluncht en daarna nog het museum in geweest waar je allemaal grappige proefjes kon doen. Daarna na een prachtig restaurant geweest met uitzicht over de halve stad (want die is maarliefst 35 km lang) en daar de prachtige zonsondergang gezien en gegeten. Daarna nog naar La ronda geweest een supergezellig straatje waar iedereen een beetje aan het muziek maken was en allemaal leuke barretjes waren. Echter riep ons bed ons te hard, dus maar gewoon op tijd naar bed.

Zaterdagochtend was het namelijk weer vroeg opstaan, omdat we door gingen naar de volgende bestemming: Banos! Een uurtje nadat we aankwamen vertrok er een groep om te raften, dus we dachten laten we maar gelijk meegaan. Ook al sloegen de zenuwen gelijk toe, ik houd wel van een beetje uitdaging! Helaas durfde Josien het niet aan dus gingen we maar met z'n drieen (Caroline, Daniela en ik). Na alle veiligheidsverhalen dachten we waar zijn we aan begonnen, maargoed toch maar het water in. Na vijf minuten viel Daniela al het water in en moest ik haar redden aangezien ik naast haar zat, nou de zenuwen sloegen al toe maar na even een momentje van chaos heb ik haar natuurlijk gered. De guides vonden het erg leuk om de meiden in het water te gooien, dus ondanks dat we heel goed waren werden Caroline en ik ook nog een keer het water in gegooid. Maar stiekem vond ik dat eigenlijk wel leuk, beetje sensatie! Dus wat was het raften uiteindelijk gaaf (en het uitzicht over de amazone ook trouwens). Ik vond het bijna jammer dat we zo goed waren dat we niet omgeslagen waren... Toen we 's avonds weer terug waren in het hostel snel klaargemaakt voor de volgende party avond, want daar staat Banos ook bekend om! Met z'n vieren plus wat mensen van het hostel gingen we partyen. Leuk feestje met alle rafters, maar helaas wel iets teveel Nederlanders.

Zondag gingen we naar casa del arbol. Een schommel op de berg. Helaas waren de quads allemaal verhuurd, dus toen maar met een jeep naar boven gecrossed. In de rij gestaan om vijf keer op en neer op de schommel te mogen, maar de foto's zijn wel erg leuk geworden haha. Daarna terug gecrossed en toen was het tijd voor de volgende adrenaline kick: springen van de brug (soort bungee jumpen)! Ik ging maar gelijk als eerste want dan kan ik er niet teveel over nadenken. Op drie moest ik springen, maar toen ik de rivier zo'n honderd meter onder mij zag krabbelde ik toch even terug. Echter bij poging twee moest ik wel want anders zouden ze mij gaan duwen. Waaaaahhh dat wilde ik roepen maar ik had zoveel adrenaline dat er niks uitkwam. Tot ik beneden kwam en op en neer zwierde kwam alles eruit! Haha volgens mij hoorde iedereen die stond te kijken het. Wel echt weer heerlijke adrenaline kick dus die kan ik weer van het lijstje wegstrepen. In de avond gingen we naar de thermale baden, want daar staat banos (letterlijk badkamer) ook bekend om. Helaas waren we niet de enige haha: in het ene bad zaten 150-200 mensen als sardientjes en het andere bad was een soort kokende noodle soep (incl geur). De rest van de baden was koud water, dus dit mag bij het lijstje van floppers ;) Maandagochtend was het afscheid nemen van Daniela en Caroline helaas, dus nu zit ik weer alleen met Josien opgescheept... Nee, grapje dat gaat nog steeds supergoed!

Maandagmiddag door naar Quilotoa, wat een inactieve vulkaan met een meer erin is. We werden lekker op zn Zuid-Amerikaans midden op de snelweg gedropt omdat we daar de volgende bus naar het dorpje in de bergen moesten nemen. Met alle locals in een hoekje van de bus gezeten en genoten van het prachtige droge berglandschappen. Na twee uur slingeren kwamen we aan en hebben we een hostel met privé kachel in de kamer genomen, want het was nogal koud daar op 4000m. Al snel een blik geworpen op de vulkaan om hem dinsdag echt in de vulkaan te gaan. Dinsdag heerlijk ontbeten en warm aangekleed om de afdaling in de vulkaan te doen, als de zon op het water scheen was het knalblauw/ groen, echt supermooi (voor de nieuwsgierige onder ons zoek plaatjes maar weer op Google: vulkaan Quilotoa) . Tijdens de terugweg de krater omhoog merkten we wel wat van de hoogte, dus zoveel mogelijk kleren uit en als omaatjes elke 50m stoppen.

Daarna was het na een geweldige week Ecuador alweer tijd om door te gaan naar Peru. Een flinke reis, incl. Vijf bussen, drie taxi's en één hotellobby crash. Nu in piura om onze reis door te zetten naar een kennis van josien in het niet toeristische moyobamba, maar daar zal ik in de volgende blog meer over vertellen!

Weer een megalange blog, maar dan weten jullie tenminste wat wij hier allemaal uitvoeren en hoef ik het niet tien keer te vertellen ;)
Maar ik hoor ook graag jullie (vakantie) verhalen! Foto's komen weer zsm op Facebook. Liefsssss uit Zuid-Amerika!

  • 06 Augustus 2015 - 22:22

    Frans Van Rijsewijk:

    Nou wat heb jij veel meegemaakt!! Ik hoop niet dat je me als je terugkomt overhoort over je reis want het is zo gevarieerd dat ik het niet allemaal kan onthouden Er zijn mensen die hier een heel leven overdoen......of waarschijnlijk nooit zoiets beleven Je bent wel heel dapper met je raften,hiken en bungyjumpen...Wel bijzonder leuk om te lezen dat je zo geniet en dat je met Josien een fijne medereiziger hebt
    Je bent bijna op de helft van je reis en ik wens jullie nog veel plezier en sensatie toe in de komende weken.
    Adios,
    Papa

  • 09 Augustus 2015 - 13:25

    Lia:

    Superleuk om je blogs te lezen Irene. Josien vertelt natuurlijk ook wel e.e.a., (App/Skype), maar jouw verhaal is heel uitgebreid. Fijn om te horen dat jullie het nog steeds goed naar jullie zin hebben!
    Heel veel plezier nog de komende tijd.

  • 10 Augustus 2015 - 10:57

    Ome Bertus:

    Bij Medelin denk ik aan drugs- en andere bendes. Maar gelukkig laten ze kennelijk de toeristen met rust. En jullie zullen wel weten waar je wel en niet naar toe moet gaan. Ik krijg al de bibbers als ik aan dat bungee-jumpen denk. Je hebt wel avonturenbloed als je dat durft, bbbrrrrrr. Behalve bungee-jumpen en andere wilde sporten, heb je ook al als een omaatje een berg opgelopen; je bent je tijd ver vooruit.
    Dat je nog steeds geen koffie lust, komt in de beste families voor.
    Nog een mooie tweede helft van je vakantie gewenst.

    Ome Bertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Juli 2012
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 30452

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 17 Augustus 2016

Mexicooo

06 Juli 2015 - 19 September 2015

Backpacken Zuid-Amerika

01 April 2015 - 09 Mei 2015

Spaanse taalcursus in Salamanca!

01 Mei 2013 - 11 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Vietnam en reizen

30 Augustus 2012 - 22 December 2012

Studeren in Budapest

Landen bezocht: