Genieten in Colombia! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu Genieten in Colombia! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Irene Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Genieten in Colombia!

Blijf op de hoogte en volg Irene

22 Juli 2015 | Colombia, Santa Marta

Jaaa, hier is hij dan de eerste blog van onze reis naar Zuid-Amerika!
De eerste twee weken zijn voorbij gevlogen in Colombia en we hebben al vanalles meegemaakt. Via deze blog zullen we hiervan proberen een korte samenvatting te geven.

Het begon allemaal woensdag 8 juli, om 11 uur vertrok ons vliegtuig naar Houston. We hadden heerlijke stoelen bij de nooduitgang dus lekker veel beenruimte ;) Na een vlucht van tien uur die redelijk snel ging, hadden we een overstap van 10 uur in Houston. Samen met een Nederlandse jongen die ook naar Bogota vloog alle terminals onderzocht en cijfers gegeven dus als je er nog heen gaat: terminal B is veruit de beste! Gelukkig heeft deze overstap wel gelijk onze jetlag weggeholpen, want om 12 uur ‘s avonds lokale tijd (6 uur ‘s ochtends bij ons) vlogen we door naar Bogota. Na een paar uurtje slaap kwamen we aan en werden we warm onthaald door de ouders van Claudia (vriendin van mijn broer). Zij brachten ons naar het hostel, welke niet helemaal perfect was volgens hen dus naar een betere aan de overkant gebracht. Toen werden we gelijk meegenomen om de stad te verkennen. Deze was nog best wel rustig om 7 uur ‘s ochtends (gek hè). Vervolgens heerlijk ontbeten bij de familie thuis en toen met lokale minibusjes door naar zipaquira naar de kathedraal die gebouwd was in een zoutmijn. Supermooi en indrukwekkend!

Toen weer terug naar het hostel waar we rond 16 uur helemaal dood aankwamen, dus lekker rustig aan gedaan en op tijd naar bed! Vrijdag zijn we weer de hele dag op pad geweest met de moeder van de familie. Na het avondeten werden we meegenomen door Claudia’s zus Andrea die haar verjaardag ging vieren met een paar vriendinnen en ons. We ging naar een soort Magic mike show, hilarisch om mee te maken met alleen maar gillende Colombiaanse vrouwen. Tussen de shows door gingen we met alle vrouwen dansen, nou daar kunnen wij nog heel veel van leren ;)
Na deze hilarische avond bij de familie geslapen om de dag daarna door te vliegen naar Santa Marta. Hier kwamen we in de avond aan en zijn we nog naar een hostel rooftop party geweest met allemaal andere backpackers en colombianen, ook weer zeer geslaagd! Zondag hebben we een beetje op het strand gelegen en plannen gemaakt voor onze tripjes.

Maandagochtend vertrokken we namelijk naar Ciudad perdida (the lost city) een trek van 4 tot 5 dagen waar je naar een stad gaat waar van rond het jaar 800 tot 1600 mensen hebben geleefd en welke in 1970 weer is teruggevonden. We gingen met jeep van Magic tour en hadden een hele leuke gemeleerde groep van 12 mensen: stelletje uit Duitsland, stelletje met Colombiaan en Amerikaan, twee nederlandse jongens, meisje uit Engeland en broer en zus uit Nederland met Colombiaanse vriendin. Vol goede moed begonnen we met zn allen aan de trekking! Na een paar rivieren begon de eerste klim van ruim een uur in de zon, dus daar begon het zweetfestijn al, want aan vocht geen tekort in de jungle! Na nog een paar uur vlak en omlaag en hele mooie uitzichten over voormalige coca plantages kwamen we aan bij het eerste kamp. De avond bestond uit bijkomen eten, heel veel kaartspelletjes met de groep en daarna rond tien uur jezelf in een hangmat wurmen die werd gesandwiched door twee andere hangmatten. Dus de eerste nacht redelijk weinig slaap gehad, maar om half zes zaten we allemaal weer netjes aan het ontbijt. Met nieuwe energie gingen we tweede dag in en tijdens de lunch konden we zwemmen dus ik dacht laat ik met de jongens meegaan, want dan ben ik er het snelst! Dat ging goed tot we bijna op het einde een inheems dorpje tegenkwamen waar we uitleg over zouden krijgen, dus toch maar wachten. Echter maakte dat de duik in de rivier niet minder lekker gelukkig!

In de middag weer een flinke hike waarna we aankwamen bij het kamp dat nog maar een uurtje van de lost city verwijderd was. Weer een heerlijke duik genomen gegeten, gekaart en dit keer in een ruimere hangmat heerlijk geslapen. De volgende dag was het zover om vijf uur stonden we op om naar de lost city te gaan. Een kleine hike, de rivier over en 1200 'treden' later waren we er! En dat was zeker de moeite waard, echt super indrukwekkend en mooier dan op welke foto ook, dus zeker geen spijt. Rondgelopen en genoten van het uitzicht en toen werden we met de helikopter opgehaald. Nee helaas was het maar zo, we mochten gewoon weer teruglopen. En ja hoor natuurlijk valt Irene weer in de rivier met haar schoenen in de hand dus mocht ik lekker op slippers en natte schoenen naar het volgende kamp lopen ;) Gelukkig wel heerlijk geslapen in een normaal bedje. Daarna mocht je kiezen of je in één of twee dagen terug zou lopen. Het eerste plan was twee dagen maar we waren wel klaar met die vieze kleren, sanitair enzo dus toch maar in één dag teruggelopen. Uitgeput maar voldaan kwamen we terug.

Toen door naar taganga, met de Nederlandse mannen en heerlijk gedoucht en schone kleren aan. Gegeten en gedronken en toen nog lekker uitgeweest in een bar met uitzicht over de hele stad! Vrijdag hebben we lekker op het strand gelegen en in het hostel en vooral niks gedaan. Zaterdag gingen we namelijk alweer verder naar national parque tayrona. Daar aangekomen een relaxte mooie hike gedaan naar de camping, helaas was de populaire al vol dus weer terug naar de kleinere maar daardoor hebben we wel apen gezien die boven ons slingerden! Naar het strand geweest, lekker gegeten en gekaart met andere backpackers en de hangmat in. Zondag op tijd op om lekker naar het strand te gaan. Vervolgens maar weer op tijd onze wandeling doorgezet die schijnbaar wel leuk was volgens andere reizigers. Nou dat was niet echt een wandeling te noemen want je moest van rots naar rots klimmen dus met blaren, all stars, nog steeds uitgeputte benen en honger was dat redelijk zwaar. Maar gelukkig bleef josien superpositief en hadden we hulp van andere hikers dus waren we rond half vijf terug in de bewoonde wereld. Lekker gegeten en gisteren weer door met de nachtbus naar medellin! Daar zijn we vandaag aangekomen, maar daar zal ik jullie de volgende keer meer over vertellen!

Toch een lang verhaal, maar we hebben ook al zoveel gedaan in twee weken... Met josien is het trouwens knallende ruzie elke dag want we denken over alles totaal anders, grapjeee, dat gaat ook echt supergoed dus puur genieten hiero!
Foto's zal ik ook proberen binnenkort te uploaden maar dat gaat nogal traag hier ;)
Adios amigosss xxx

• 22 Juli 2015 - 16:08

Tineke Van Rijsewijk:

Lieve Irene

Wat een leuk verhaal . En wat hebben jullie al veel gedaan in zo,n korte tijd.
    Echt een van Rijsewijk vakantie!!
    Fijn dat alles zo soepeltjes verloopt en dat jullie het samen zo gezellig hebben.

• 27 Juli 2015 - 19:51

Lia:

Ha Irene, Ik was al bijzonder nieuwsgierig naar jullie belevenissen. Had natuurlijk wel wat via skype gehoord van Josien, maar het is ook leuk om het rustig door te lezen, wat jullie hebben gedaan.
    Heel fijn, dat jullie zo lekker genieten daar. Groeten ook aan Josien!